MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI HAYAT BOYU ÖĞRENME KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
BİR
DEĞERLENDİRME YAZISIDIR.
Bu değerlendirmede
Yönetmeliğimizde göze
çarpanlar. Anlaşılmayan hususlar ile tanımlanması yapılmayan kavram ve ifadeler
öne çıkarılmıştır. Elbette yönetmelik bir bütündür. Kendi perspektif ve
yorumlarım ile inceleme ve önerilerde bulunduğum hususları öğretmen arkadaşlara
ve eğitimcilere sunmak isterim.
11
Nisan 2018 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 30388 YÖNETMELİK Millî Eğitim
Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI HAYAT BOYU ÖĞRENME KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
Olgunlaşma enstitüsü: Kültürel
değerleri ve geleneksel sanatları araştıran, özelliklerini bozmadan geliştiren,
arşivleyen, gelecek kuşaklara aktaran, ulusal ve uluslararası alanlarda
tanıtımını sağlayan, bünyesinde araştırma, tasarım, tanıtım ve pazarlama
birimleri bulunabilen, sanatsal ağırlıklı eğitim ve üretim çalışmalarını
birlikte sürdüren, kurs programları ve her türlü yatay ve dikey geçişlere
elverişli denklik programları uygulayarak belge almayı sağlayan eğitim
kurumlarını,
Olgunlaşma enstitüleri
MADDE 28 – (1)
Olgunlaşma enstitüleri, kültürel değerlerimizi özellikle geleneksel
sanatlarımızı ve giyim kültürümüzü araştıran, asıllarını koruyarak yeni ürünler
hazırlayan, arşivleyen ve gelecek kuşaklara aktaran, bunların ulusal ve
uluslararası alanlarda tanıtılmasını sağlayan, teknolojik gelişmelere paralel
olarak sektörde yer alacak nitelikli elemanlar yetiştiren, eğitim ve öğretimin
yanı sıra araştırma, tasarım, üretim, tanıtım ve pazarlama süreçlerinin tümünü
gerçekleştiren doğrudan merkeze bağlı
hayat boyu öğrenme kurumlarıdır.
Olgunlaşma enstitüsü:
Olgunlaşma enstitüleri,
İki tanımlama yapılmış neden böyle
bir ifadelendirme yoluna gidildi merak ediyorum.
Tanımlar kısmında ifade edilen olgunlaşma
enstitüsü çalışma hedef ve misyonu çok geniş yelpazeli yoğun bir uygulamayı
gerektirmektedir.
Eğitim ve Öğretim
Araştırma Tanıtım ve Pazarlama
Tasarım
Üretim
Bu ifadeden anladığımız kurum çalışanlarında
özellik ister. Kalite ve özgüven ile başarı ister.
Bu kriterler le beraber
çalışanlarından proje hedefli tam donanımlı sonuç görmek ister.
Bu tespitler ışığında bir öğretmenin
beklentisi nelerdir? aşağıda sıralanmıştır.
Olgunlaşma enstitülerinin Hayat boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü bünyesine
alınmasıyla birlikte bazı tanımlamalar yer almadığını görüyoruz.
Öğretmen görev
tanımı, atölye şeflikleri, atölye çalışma düzeni,
ÖNERİLEN
Öğretmen görev tanımı: tanımından da
anlaşılacağı gibi öğretmene araştırma geliştirme ürün ortaya koymada bir
tasarımcı gibi görülmekte (sanatsal
ağırlıklı eğitim ve üretim çalışmalarını birlikte sürdüren,) ifadesi yer
almaktadır. o nedenle öğretmenin
(Tasarım
öğretmeni) tanımlanması nın yapılması gerekmektedir.
Bu tanımlama ile öğretmen çalışma
programının idareci arkadaşlar gibi tam gün şeklinde uygulanmasını, ek ders
ücretlerinin de ona göre yeniden düzenlenmesi, öğretmenin isteğine bırakılması
daha uygun ve verimli olacaktır.
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle ücret
düzenlenmesinin yapılması gerekmiyor mu?
Yapılacak bu düzenlemeler öğretmelere;
gelişen ve değişen zamanın ihtiyaçlarına cevap verecek Kültürel değerleri ve
geleneksel sanatları araştırma çalışmalarımıza ayrı bir enerji verecektir.
Alan ve çevre araştırmaları için
öğretmenlerin haftanın bir günü nün esnek çalışma olarak ayrılması bir
zorunluluk değil mi?
Ülkemiz genelinde güzel sanatlar
fakülteleri, mesleki teknik eğitim fakülteleri ile sanat tasarım alanlarından
mezunlara; uygulama alanlarımıza bakıldığında yetkin ve verimli eleman, yeterli
sayıda ve kalitede öğretim elamanı olmadığı görülmektedir. Emekli olan öğretmen
arkadaşlarla birlikte mesleklerinin en verimli yıllarında ayrılan çok değerli
tasarımcılar var.
Unutulmaya yüz tutan sanatların ile bir kısım geleneksel sanatlar
Olgunlaşma enstitülerinde hayat bulmaktadır. Mevcut çalışan yetenekli
arkadaşlar hem kendi alanlarında çalışmakta hem de ülkemizin değişik
köşelerinden gelen meslektaşlarımız, yüksek lisans yapan öğrencilere de yardımcı
olunmaktadır.
Ankara Olgunlaşma enstitülerin de
yapılan tasarım çalışmalarının kopya ve taklit edildiklerini görüyoruz.
Belediyelerin Sivil Toplum örgütlerinin
vakıf ve özel kuruluşların bizlere göre daha etkin ve topluma doğrudan
ulaştıklarını görüyoruz. Maddi kaynakları Olgunlaşma Enstitülerinden çok daha
iyi durumda
Yukarıda
belirtilen ifadeler çerçevesinde Olgunlaşma Enstitülerinin yoğun işleyişinde
aşağıda hususların ve soruların cevaplanması gerekiyor.
Neden yeni bir
yönetmelik ihtiyacı duyulmuştur.
Kavram ve
tanımlamalarda bir açıklama yoktur.
Değişen yönetmeliğe
göre ücret yönetmeliğinde bir düzenleme yapılmamıştır.
Olgunlaşma
Enstitülerinin önceliklerimiz nelerdir.
Örgün ve Yaygın
öğretim programlarına yönelik yoğunlaşma mıdır?
Üretim
faaliyetleri mi ?
Geleneksel Kültür
ve Tema konuları mıdır ?
Sanatsal Tasarım
çalışmaları mıdır ?
Eğer bu sorulara cevaplar ve etkin
yöntemler bulursak iletişimi verimli yapmış oluruz. Alınan sonuçlarla verileri
netleştirir. Planlamaları ve çalışma
esaslarını ortaya koyabiliriz.
Tanımlar
Müdür: Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki örgün ve hayat boyu öğrenme
kurumlarında müdürlük görevini ikinci görev kapsamında yürütenleri,
Müdür
yardımcısı: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki örgün ve hayat
boyu öğrenme kurumlarında müdür yardımcılığı görevini ikinci görev
kapsamında yürütenleri,
İkinci görev tanımı neden bu yönetmelikte yer almış,
idareci arkadaşların dikkatine
İKİNCİ BÖLÜM
Kurumların Kuruluşu, Görevleri ve Eğitim Ortamları
Kurumların kuruluşu ve görevleri
Araştırma,
geliştirme ve arşivleme işlemleri, d) Ulusal ve uluslararası tanıtım faaliyetleri,
e) Tasarım, üretim ve pazarlama
faaliyetleri
Bakanlığımız bünyesinde hiçbir okulunda ve kurumunda ne
böyle bir tanımlama ne de böyle bir faaliyet alanı yoktur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yöneticiler ve Eğitimciler Müdürün görev,
yetki ve sorumlulukları
MADDE
19 – (1) Müdürün görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır: a) Eğitim öğretim yılı başlamadan önce personelin iş
bölümünü yaparak personele yazılı olarak bildirmek, yetkili kurul, komisyon ve
ekipleri oluşturmak, öğretmenlerin de görüşlerini
alarak okutacakları dersler ile atölye, laboratuvar ve işletmelere ilişkin
görevlerin dağılımını yapmak, aylık karşılığı ders görevini dolduramayan
öğretmenler ile boş geçen dersleri süresi içerisinde millî eğitim müdürlüğüne
bildirmek, öğretim programları ile eğitim öğretimle ilgili kaynakların kurumda
bulundurulmasını sağlamak. b) Yıllık ders ve kurs planlarının hazırlanması
amacıyla zümre öğretmenler kurulu toplantılarının yapılmasını sağlamak, ders
yılı başlamadan önce öğretmenlerden sorumlu oldukları dersler ile atölye ve
laboratuvar etkinliklerini, alan/dal, atölye, laboratuvar ve tesis şeflerinden
üretim ve hizmete yönelik yıllık planları alıp inceleyerek varsa gerekli
değişiklikleri yaptırarak onaylamak ve bir örneğini iade Kurumun amaçlarının
gerçekleştirilmesi için atölye, derslik, laboratuvar ve tesislerin birer üretim
ortamı durumuna getirilmesini, çevredeki iş yeri, müze, turistik tesis ve benzeri
kuruluşlarla iş birliğine gidilerek insan gücü imkânı ile alan/dallara alınacak
öğrenci/kursiyer sayılarının belirlenmesini, atölye, laboratuvar, uygulamalı
ders ve staj çalışmalarının buralarda yapılabilme imkânlarının araştırılmasını,
mesleklerinde başarılı olanların ders, seminer ve konferans gibi etkinliklerle
eğitime katkıda bulunmalarını sağlamak
Etkin bir
iletişim ve ortak karar almayı belirtmiyor
mu ?
Millî kültür değerlerinin korunması
ve yaşatılması ile Türk kültürü ve geleneksel sanatları alanında araştırma,
geliştirme, değerlendirme, arşivleme, yaygınlaştırma ve tanıtma, tasarım ve
üretim çalışmalarını özendirmek, yurt içi ve yurt dışında tanıtım-pazarlama
faaliyetlerini planlamak.
İdarecilere tekrar bir hatırlatma görev
tanımında ifadelendirilmiş.
Olgunlaşma
enstitülerinde Öğretmenin görevleri
Nöbet çizelgesinde belirtilen nöbet
görevini yerine getirmek.
Alanı ile ilgili bilimsel ve
teknolojik yenilikleri izleyerek bunları öğretime yansıtmak, bu konuda her yıl
en az bir rapor hazırlayarak bu rapor veya raporların zümre öğretmenler
kurulunda tartışılmasını, mesleki arşiv çalışması yaparak bunların eğitim
öğretimde kullanılmasını sağlamak.
Öğretmenlerin nöbet görevi MADDE 22
– (1) Öğretmenler, nöbet çizelgesine göre nöbet tutar. Nöbetlerde aşağıdaki
esaslara uyulur: a) Kurumun imkân ve koşulları dikkate alınarak nöbetlerini en
iyi şekilde yapabilmelerini sağlamak için öğretmenlere derslerinin olmadığı
veya en az olduğu günlerde nöbet görevi verilir. b) Birden fazla kurumda ders
görevi bulunan öğretmenlere kurumların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak
yalnız bir kurumda nöbet görevi verilir. c) Öğretmenlikteki kıdemi 20 yıldan
fazla olan kadın öğretmenler ile 25 yıldan fazla olan erkek öğretmenler,
istekleri hâlinde nöbet görevinden muaf tutulabilirler. Ancak kıdemli öğretmen
sayısının fazla olması ve bu nedenle nöbet görevlerinin aksayabileceği
durumlarda bu öğretmenlere de nöbet görevi verilebilir. ç) Kadın öğretmenlere
doğumdan önce üç ay, doğumdan sonra bir yıl nöbet görevi verilmez. d) Nöbet
görevi, ilk dersten 15 dakika önce başlar, son ders bitiminden 15 dakika sonra
biter. İkili öğretimin yapıldığı kurumlarda öğretmenler, kendi devrelerinde
nöbet tutarlar. Okul öncesi eğitim uygulaması bulunan kurumlarda nöbet görevi
ile ilgili olarak Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim
Kurumları Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır. e) Nöbet görevine
gelmeyen öğretmen hakkında derse gelmeyen öğretmen gibi işlem yapılır. f)
Engelli öğretmenler ile engelli çocuğu bulunan öğretmenlerin nöbetlerinin
belirlenmesinde gün ve saat tercihlerine öncelik verilerek düzenleme yapılır.
Öğretmen nöbet görev tanımı ve uygulaması yürütülmesinde
her şey belirtilmiş. Neden diğer öğretmenlere verilen ücret bizlere verilmiyor.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Olgunlaşma
Enstitüleri, Kuruluşu, Bölümleri, Yetki ve Görevleri Olgunlaşma enstitüleri
MADDE 28 –
(1) Olgunlaşma enstitüleri, kültürel değerlerimizi özellikle geleneksel
sanatlarımızı ve giyim kültürümüzü araştıran, asıllarını koruyarak yeni ürünler
hazırlayan, arşivleyen ve gelecek kuşaklara aktaran, bunların ulusal ve
uluslar arası alanlarda tanıtılmasını sağlayan, teknolojik gelişmelere paralel
olarak sektörde yer alacak nitelikli elemanlar yetiştiren, eğitim ve öğretimin
yanı sıra araştırma, tasarım, üretim, tanıtım ve pazarlama süreçlerinin tümünü
gerçekleştiren doğrudan merkeze bağlı hayat boyu öğrenme kurumlarıdır.
(2) Olgunlaşma enstitüleri; eğitim öğretim,
araştırma, tasarım ve üretim, tanıtım ve pazarlama bölümlerinden oluşur.
Tasarım ve üretim bölümü
MADDE 31 – (1) Geleneksel kültürümüzü, geleneksel
sanatlarımızı ve unutulmaya yüz tutmuş sanatları yaşatmak, gelecek kuşaklara
aktarmak amacıyla eğitim öğretim, üretim ve tasarım yapılan alan/bölümlerde;
bölgesel özellikler, sektörle gelişim ve uygulanan projeler doğrultusunda kurum
müdürlüğünce gerekli alan/bölümlerde tasarım ve üretim bölümü oluşturulur. (2)
Tasarım ve üretim bölümünde, yeterli alan öğretmeni, resim,
grafik, bilişim teknolojileri öğretmenleri ile
ihtiyaca göre farklı branşlarda öğretmenler görevlendirilir.
Kurullar MADDE 38 – (1) Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin
sağlanması amacıyla oluşturulacak kurullar şunlardır: a) Öğretmenler kurulu. b)
Sınıf/şube öğretmenler kurulu. c) Zümre öğretmenler kurulu.
Öğretmenler
kurulu MADDE 39 – (1) Öğretmenler kurulu,
kurumun öğretmen ve eğitici personelinden oluşur. Gerektiğinde ilgili sektör
temsilcileri, eğitici/öğretici personel, usta öğretici, proje uzmanı, proje
koordinatörü, atölye teknisyeni, öğrenci temsilcisi ile okul-aile birliği başkanı
da kurul toplantısına çağrılabilir. (2) Öğretmenler kurulunun kurum müdürünün
başkanlığında toplanması esastır. Öğretmenler kurulu, ders yılı başında ve
sonunda, ayrıca müdürün gerekli gördüğü diğer zamanlarda ve belirlenen gündemle
toplanır. (3) Kurul toplantıları, eğitim öğretim yılı başında yapılacak bir
çalışma programına göre yürütülür. Olağanüstü durumlar dışında toplantıların
zamanı, yeri ve gündemi bir hafta önceden ilgililere yazılı olarak duyurulur ve
gündemin bir örneği öğretmenler odasına asılır. Kararlar oy çokluğu ile alınır
ve müdürün onayı ile uygulanır.
Kurumda, mesleklere ait tasarım ve
üretim atölyelerinin oluşturulması esastır. Araştırma, tanıtım ve pazarlama,
tasarım ve üretim atölyelerinde, tasarım ve üretim için hazırlanan örneklere
uygun seri üretim yapılır, ayrıca siparişe yönelik ürünler ile sanatsal nitelik
taşıyan ürünler hazırlanır.
Çalışma Süreleri, Ders Saatleri, Haftalık Dağılımı ve
Planları
Çalışma takvimi
MADDE 65 – (1) Kurumlarda, eğitim öğretim yılının başlaması, yarıyıl
tatili (Ek ibare:RG-28/5/2020-31138) , ara tatiller, yaz
tatili ve ders kesimi tarihleri Bakanlıkça belirlenir. Bu tarihler ile
uygulanacak programların özellikleri göz önünde bulundurularak hazırlanacak
çalışma takvimi, millî eğitim müdürlüklerince düzenlenir ve yürürlüğe konur.
Kurumlarda çalışma süreleri
MADDE 66 – (1) Kurumlar, eğitim öğretim etkinliklerini hafta sonları da dâhil
olmak üzere yıl boyu devam edecek şekilde planlar. Kurum müdürlüklerince,
öğretmenlerin mesleki çalışmaları, kutlanacak veya anılacak belirli gün,
haftalar ve tatil zamanları, Bakanlıkça/il millî eğitim müdürlüğünce hazırlanan
çalışma takvimine göre uygulanır.
(2) Kurumlarda görevlendirilen ücretli usta öğreticilerin haftalık çalışma
süresi en fazla 40 saattir. Kursların hangi gün ve saatte yapılacağı, kurs
yeri, kursiyerlerin durumları ve uygulanacak program dikkate alınarak
belirlenir.
(3) Günlük çalışma süresi, mesai saatleri içinde ve dışında kursiyerlerin
durumuna, bölgenin özellik ve ihtiyaçlarına göre belirlenir. Faaliyetler,
gerektiğinde hafta sonu ve tatil günlerinde de devam eder. Müdür yardımcısı,
öğretmen ve Usta öğreticilerin günlük çalışma programları buna göre düzenlenir
ve uygulanır.
(4) (Ek:RG-12/6/2021-31509) Olgunlaşma enstitülerinin öğrencisi/kursiyeri bulunmayan araştırma, tasarım ve üretim ve tanıtım ve pazarlama bölümlerinde görevli öğretmenlerin çalışma süreleri bir iş saati 60 dakika olmak üzere haftalık 30 iş saatidir.
i) Öğretmen: Her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında, kurs ve seminerlerde eğitim ve öğretim hizmetlerini yürütenleri, görev tanımı varken, çelişkili olarak
-
Bir iş saati ne demektir.? Neden gerek görülmüştür.?
Ögretmenin
çalışma esası hem (657 DMK ) hemde
Bakanlığımız görevlendirme ve çalışma hususlarında açıkça
belirtilmiştir. Belirtilen yerlerde düzenleme yapılmadan yönetmelikte yer
alması çok aceleci ve düşündürücüdür.
-
Çalışma süresi 30 iş saatidir ?
Öğretmenin
maaş karşılığı ve üçretli çalışma esasları nerede kalmıştır. Hiç bir mevzuat ve
yasa düzenlemeleri düşünülmeden neden böyle bir düzenlemeye gidilmiştir.
Şaşılaçak bir durumdur.
Bu düzenleme yapılmasında öğretmen görüşü alınmadığı açıktır.
-
Yöneticilere soruyorum Olgunlaşma
enstitülerinin öğrencisi/kursiyeri
bulunan fakat maaş karşılığını dolduramayan öğretmen neye göre haftalık
programı belirlenecektir.
-
Öğretmen çalışma esalarının iki farklı yöntemle uygulanması
karmaşaya neden olçaktır.bir an önce bu durumun düzeltilmesi gerekmektedir.
Haftalık ders dağıtımı
MADDE 67 – (1) (Değişik:RG-28/5/2020-31138) Haftalık
ders programı, öğretmenler kurulunda görüşülür ve kurum müdürünün onayıyla uygulamaya
konulur. Program öğretmenlere yazılı olarak imza karşılığı
duyurulur.
(2) (Değişik:RG-12/6/2021-31509) Haftalık
ders dağıtım çizelgesi düzenlenirken dersler, özellikleri dikkate alınarak blok
veya haftanın belirli günlerinde işlenecek şekilde planlanır. Öğretmenlerden;
engelli olanlar, engelli çocuğu veya bakmakla yükümlü olduğu engelli bireyi
bulunanlar ile süt izni kullananların ders programı gün ve saatleri kurumun
genel işleyişini bozmayacak şekilde, ilgili öğretmenlerin tercihleri dikkate
alınarak hazırlanır.
Ders planları
MADDE 68 – (1) Zümre
öğretmenleri, dönemin/ders yılının başlayacağı tarihten önce çerçeve öğretim
programındaki konuların yer aldığı bir plan hazırlayarak bu planı kurum
müdürüne onaylatır. Modül sürelerinde ve sayılarında değişikliğe gitmemek
kaydıyla işletme ve kurumdaki eğitim içeriğinde gerektiğinde dönem/yıllık ders
planında zümre öğretmenlerinin önerileriyle yapılacak değişiklikler kurum
müdürünün onayına sunularak uygulanır.
(2) Öğretmenler ve usta öğreticiler ders planını esas
alarak günlük ders planını hazırladıktan sonra kurum müdürüne onaylatır ve kurs
planını yanlarında bulundurur. Olgunlaşma enstitülerinde kursiyersiz bölümlerde
görevli öğretmen ve usta öğreticiler (Değişik ibare:RG-12/6/2021-31509) aylık planlarını
hazırlar ve kurum müdürlüğüne onaylatırlar.
(3) Ders planları, ilgili mevzuat hükümlerine göre
hazırlanır ve uygulanır.
Ders saatleri
MADDE 69 – (1) (Değişik:RG-12/6/2021-31509) Kurumlarda
bir ders saati süresi 40 dakikadır. Dersler arasındaki dinlenme süresi 10
dakika, öğle arası dinlenme süresi ise 45 dakikadan az olamaz.
(2) Dersler ile atölye ve laboratuvar uygulamaları,
gerektiğinde zümre öğretmenler kurulunun önerisi ve kurum müdürünün onayı ile
blok olarak da yapılabilir. Ancak her blok ders, iki ders saati süresiyle
sınırlıdır.
(3) (Değişik:RG-12/6/2021-31509) Kurslar,
günlük 2 saatten az, 8 saatten çok olmamak üzere saat 07.00 – 22.00
saatleri arasında planlanır.
Yukarıda
ki yönetmelik maddelerinin bir kısmını yorumlamadan buraya aldım. Anlaşılması
için çünkü yönetmeliğe genel olarak bakıldığında hem Teknik Olarak hem de
hazırlamada kolaycı ve anlaşılmaz bir tutum sergilenmiştir..
Olgunlaşma Enstitülerinin hem tarihi sure ve
misyonu hem de çalışan öğretmenlere karşılık
gelen moral ve motivasyonu düşürmüş , olumsuz olarak etkilediğini gözlemliyorum.
Hüküm bulunmayan hâller MADDE
93 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda, öncelikle Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yönetmelikler
hazırlanırken açıkçası bir eğitimci olarak yönetmeliklerde bahsi konu olan Hüküm bulunmayan hâller ifadesi pek anlaşılır
olmuyor. Aynı zamanda ivedilendirilen
Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır. Kafalarda soru işareti bırakıyor. Neden böyle bir
yöntem seçiliyor. Sadece bu yönetmelikte değil başka yönetmeliklerde de
yapılıyor. Oysaki her yönetmelik bağlantısız kendi kurumu, genel müdürlüğü
adına benzer yada aynı olsa bile kendi yönetmeliklerinde belirtilse, daha
sağlıklı ve verimli olacaktır. Çünkü başka türlü farklı yorumlamaların ve
uygulamaların önüne geçilecektir.
Nihayet Okulumuz Ankara Olgunlaşma Enstitüsü 2021 2022 Öğretim
yılı Sene başı toplantısında Hayat boyu öğrenme genel müdürlüğünün ek
yönetmeliğinde ifade edilen
(4) (Ek:RG-12/6/2021-31509) Olgunlaşma
enstitülerinin öğrencisi/kursiyeri bulunmayan araştırma, tasarım ve üretim ve
tanıtım ve pazarlama bölümlerinde görevli öğretmenlerin çalışma süreleri bir iş
saati 60 dakika olmak üzere haftalık 30 iş saatidir İfadesi
Bakanlık
müfettişlerinin tavsiyesi ile ücret yönetmeliğine dayandırılmıştır buna göre
inceleyelim.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Kararda geçen;
d) Ders niteliğinde yönetim görevi:(♣ )Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görevli personelin inceleme, araştırma, planlama, programlama, yönetim, denetim, eğitim ve öğretim hizmetlerinden ek ders görevi olarak kabul edilen etkinlikleri,
i) Öğretmen: Her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında, kurs ve seminerlerde eğitim ve öğretim hizmetlerini yürütenleri,
Ders niteliğinde yönetim görevi
MADDE 10- (1) Đ İlgili mevzuat hükümleri ile tespit edilen inceleme, araştırma, planlama, programlama, yönetim, denetim, eğitim ve öğretim gibi görevlerinden;
f) Olgunlaşma enstitülerinin öğrenci bulunmayan “Araştırma”, “Tanıtım ve Pazarlama” ve “Tasarım” bölümlerinde görevli öğretmenlerin ders yılı süresince haftada 15 saati, ders niteliğinde yönetim görevi sayılır ve fiilen görev yapma karşılığında ek ders ücreti ödenir.
(2) Bu madde kapsamında ek ders ücretinden yararlandırılanlardan durumları birden fazla özelliğe uyanlara yapılacak aynı nitelikteki ödemede, sadece miktarı fazla olan dikkate alınır.
Bu yönetmelik hazırlandığında bu bölümleri ilk uygulayan Olgunlaşma
Enstitüleri olmuştur. MEGEP Projesi kapsamında yapılmıştır. Yani bu bölümlere
seçilen öğretmenler, belirlenenler çalışma yöntemleri ile okul idarecisi gibi çalışılması isteniyordu. Bu
böyle MEGEP PROESİ sonlana kadar uygulanmıştır.
Ortada ne MEGEP kalmıştır.
Ne de Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü kalmıştır.
Tüm meslek liselerinde de uygulanacaktı. Bu alanda görevlendirilen
öğretmenler okullarda idareciler gibi çalışıyor. Ücret alıyorlardı.
Aşağıda belirtilen yeni yönetmelikle Olgunlaşma Enstitülerinin çalışma esasları belirtilmiştir. Öğretmenler okullarda dört bölümden birinde görevlendirilecektir.
Öğretmenin maaş karşılığı
alacağı ücret
ders saati ve iş saati bir BİLMECE
Bunu çözen beri gelsin ... Hemen söylesin...
Eğitim
öğretim bölümü
MADDE 29
– (1) Eğitim
öğretim bölümü, geleneksel Türk giyim ve diğer sanatları gelecek kuşaklara
aktarmayı amaçlayan, mesleki ve teknik ortaöğretim denklik programı, beceri
kursları ve iş birliği kapsamında yapılan kurslarla kursiyerlere eğitim verilen
bölümdür.
(2) Eğitim
öğretim bölümünün görevleri şunlardır:
a) Eğitim
öğretim etkinliklerini uygulanan program türlerine ve içeriklerine uygun olarak
yürütmek.
b) Teorik ve
pratik eğitimleri birbirini tamamlayacak şekilde planlamak ve yürütmek.
c) Mesleki
ve teknik ortaöğretim denklik programlarını düzenlemek.
ç) Talep
edilen alanlarda beceri kurslarının açılmasını ve eğitimlerinin verilmesini
sağlamak.
d) Farklı
kurum ve kuruluşlarla iş birliği yaparak eğitimler vermek.
Araştırma bölümü
MADDE 30 – (1) Araştırma
bölümü, kurumda kadrosu bulunan ve her meslek alanını temsil eden birer meslek
dersi öğretmeni, sanat tarihi öğretmeni, edebiyat öğretmeni ve tarih öğretmeninden
oluşur. Gerektiğinde halk bilimi, müzecilik, arşivcilik ve ihtiyaca göre farklı
branşlarda uzmanlar da görevlendirilebilir. Bu görevlendirmeler yapılırken
eğitim öğretim yapılan alan/dallar, bölgesel özellikler, hizmet verilen
okullar, sektörle gelişim ve uygulanan projeler dikkate alınır.
(2)
Araştırma bölümünün görevleri şunlardır:
a) Kurumun
amaçları doğrultusunda, alan uzmanlarıyla birlikte belirlenen konularda
araştırmalar yapmak ve sonuçlarını ilgililere sunmak.
b) Araştırma
yapılan konularda kişi, kurum ve kuruluşlara danışmanlık hizmeti sunmak,
konferans ve seminerler düzenlemek, yayınlar hazırlamak.
c) Bilim ve
teknolojideki yenilikler ile geçerli üretim alanlarını yakından izleyerek
gerekli bilgi ve dokümanları toplamak, bu bilgileri tasarım bölümüne ve
ilgililere aktarmak.
ç) İlgili
kurum/kuruluşlar ve tasarım bölümü ile iş birliği içinde çalışmak.
Tasarım ve üretim bölümü
MADDE 31 – (1) Geleneksel kültürümüzü,
geleneksel sanatlarımızı ve unutulmaya yüz tutmuş sanatları yaşatmak, gelecek
kuşaklara aktarmak amacıyla eğitim öğretim, üretim ve tasarım yapılan
alan/bölümlerde; bölgesel özellikler, sektörle gelişim ve uygulanan projeler
doğrultusunda kurum müdürlüğünce gerekli alan/bölümlerde tasarım ve üretim
bölümü oluşturulur.
(2) Tasarım
ve üretim bölümünde, yeterli alan öğretmeni, resim, grafik, bilişim
teknolojileri öğretmenleri ile ihtiyaca göre farklı branşlarda öğretmenler
görevlendirilir.
(3) Tasarım
ve üretim bölümünün görevleri şunlardır:
a)
Belirlenen tema doğrultusunda araştırma bölümünde elde edilen verilerle
alan/bölümlerine uygun tasarım ve prototip geliştirmek, seri üretimin
yapılmasına karar verilen üretimleri gerçekleştirmek ve gelen özel siparişleri
tasarlayarak üretmek.
b) Araştırma
bölümü ile iş birliği içinde çalışarak araştırma sonucunda elde edilen veriler
doğrultusunda, alanlarının gerektirdiği tasarımları, prototipleri hazırlamak ve
seri üretim planlarını yaparak uygulamak.
c)
Üniversiteler, meslek yüksekokulları, çeşitli kurum ve kuruluşlar ile özel kişilerden
gelen kültürel ve sanatsal ürünlerle ilgili siparişleri planlamak ve üretmek.
ç)
Araştırma, tanıtım ve pazarlama bölümleri ile koordineli olarak çalışmak.
d)
Alanlarındaki gelişmeleri sürekli izleyerek eğitim öğretime yansıtmak ve iş
birliği yaptığı diğer mesleki ve teknik eğitim okullarıyla paylaşmak.
e) Alanla
ilgili program geliştirme çalışmalarına aktif olarak katılmak.
f) Arşiv ve
müzenin geliştirilmesi amacıyla geleneksel sanatlar ile Türk giysilerinin
örneklerini hazırlayarak bunların yeni nesillere aktarılmasını sağlamak.
g) Alanında
yaptığı çalışmaları düzenleyerek katalog ve arşiv oluşturmak.
ğ) Döner
sermaye kapsamında alınan siparişlerin ve satışa sunulacak ürünlerin üretim
çalışmasını yapmak.
Tanıtım ve
pazarlama bölümü
MADDE 32 – (1)
Tanıtım ve pazarlama bölümünde, kurumda kadrosu bulunan ve her meslek alanını
temsil eden bir meslek dersi öğretmeni, grafik ve fotoğraf/grafik öğretmeni,
bilişim teknolojileri öğretmeni, yabancı dil öğretmeni ile yeterince kadrolu
usta öğretici ve teknisyen görevlendirilir.
(2) Tanıtım
ve pazarlama bölümünde görevlendirileceklerde; tanıtım, pazarlama, işletme ve
halkla ilişkiler alanında yetişmiş, alanında lisansüstü eğitim almış ve yabancı
dil bilenler tercih edilir.
(3) Tanıtım
ve pazarlama bölümünün görevleri şunlardır:
a) Araştırma
ve tasarım bölümünde yapılan çalışma ve tasarımları ilgililere duyurmak.
b) Kurumun
etkinliklerinin yurt içinde ve yurt dışında tanıtımı için ilgili kurum ve
kuruluşlarla iş birliği yapmak, basın yayın organları ile yazılı ve sözlü
iletişimi izin alarak sağlamak.
c)
İlgililerle koordineyi sağlayarak yurt içinde veya yurt dışında sergi ve sunum
düzenlemek.
Ç) Kurumun
etkinlikleriyle ilgili olarak videobant, slayt, film ve benzerlerini
hazırlamak, katalog, model, gazete, dergi ve bülten çıkarıp izin alarak bunları
yayımlamak.
d) Ürün
pazarlaması için piyasa araştırması yapmak ve ürünlerin pazarlanmasını
sağlamak.
e) İlgili
tasarım bölümü ile koordinasyonu sağlayarak kurumda üretilen veri, tasarım,
desen, doküman ve benzeri ürünler ile eğitim ve hizmetlerin tanıtım, reklam ve
satışını yapmak.
f) Kurum ve
kuruluşlarla iletişim kurmak, siparişleri, istek ve özelliklerine göre tasarım
bölümüne iletmek.
g) Tam gün
tam yıl eğitim uygulaması çalışma esaslarına göre olabilecek sunum, sergi, fuar
ve benzeri tanıtım faaliyetlerine katılımı onay alarak gerçekleştirmek.
ğ) Araştırma
bölümünün yaptığı etkinlikler doğrultusunda elde edilen veri, tasarım, ürün,
desen, doküman ve eğitim hizmetini çevreye, sektöre, yurt içinde ve yurt
dışında tanıtarak sergilemek ve pazarlamak.
h) Ulusal ve
uluslar arası fuar, sunum, sergi, panel, sempozyum ve benzeri tanıtım
faaliyetlerini takip etmek, basın yayın kurumları ile yazılı, sözlü ve görsel
iletişimi izin alarak sağlamak.
Yorumlar
Yorum Gönder