OLGUNLAŞMA ENSTİTÜLERİ

 II. YÖNETMELİĞİ


 Yönetmelikler Milli Eğitim Bakanlığından : Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Olgunlaşma Enstitüsü Yönetmeliği

BİRİNCİ KISIM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Ama ç

Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı, geleneksel Türk giyim ve el sanatları alanlarında; araştırma, geliştirme, değerlendirme, arşivleme ve üretim çalışmaları yapan, el sanatlarının yaşatılmasını sağlayan Milli Eğitim Bakanlığı kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinin görev ve işleyişi ile ilgili esas ve usulleri düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2 - Bu Yönetmelik , Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinin yönetim, personel, öğrenci işleri, eğitim-öğretim ve üretim hizmetleri ile ilgili iş ve işlemleri kapsar. Dayanak

Madde 3- Bu yönetmelik; 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevlen Hakkında Kanun, 3423 sayılı Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Mesleki ve Teknik Öğretim Okullarının Döner Sermayesi Hakkındaki Kanun ile 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen; "Bakanlık", Millî Eğitim Bakanlığı'nı, "Enstitü", kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerini, "Müdür", kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüsü müdürünü, "Öğretmen", eğitim-öğretim hizmetlerini yürütmek üzere enstitüde kadrolu, ücretli olarak ders okutmakla görevli elemanı, "Usta öğretici", alanında öğrenim belgesi veya sertifikası olanlar ile ustalık yeterliliğini kazanmış bulunanlardan, enstitüde öğretici olarak kadrolu, geçici, sözleşmeli veya ücret karşılığında görevlendirilenleri, "Teknisyen", alanında öğrenim gördüğünü belgelendiren ve enstitünün çeşitli meslek ve teknik hizmet alanlarında görevlendirilenleri, "Öğrenci", seçtiği meslek alanında eğitim görmek üzere enstitüye kayıt olanları, "Dönem", ders yılının başladığı tarihten dinlenme tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi, "Ders yılı", derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen ve iki dönemi kapsayan süreyi, "Öğretim yılı", ders yılının başladığı tarihten ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi ifade eder.

İKİNCİ KİSİM

Enstitünün Amacı, Eğitim-Öğretim-Üretim, Bölüm ve Atölye Şeflikleri, Kayıt Kabul İşleri BİRİNCİ BÖLÜM Enstitünün Amacı Enstitünün Amacı

Madde 5- Enstitü, Millî Eğitimin genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak; a) Geleneksel Türk giyim ve el sanatlarını araştırmak, tanımlamak, özelliklerini bozmadan geliştirmek ve üretim yoluyla gelecek kuşaklara aktarmak, b) Geleneksel Türk giyim ve el sanatlarını, çağdaş yorum ve tasarımla, yurtiçi ve yurtdışında tanıtmak, pazarlamak, c) Öğrencileri, yeteneklerini ve yaratıcı güçlerini ortaya çıkararak araştırmaya yöneltmek; girişimciliğe teşvik etmek, üretken duruma getirmek, ç) Öğrencileri, bilgi, beceri ve deneyim kazandırarak alanlarında geliştirmek, eğitim verilen alanlarda üretim çalışmaları yaptırmak, d) Öğrencileri, iş hayatında istihdam imkânı olan görevlere hazırlamak ve üretken duruma getirmek, e) Enstitü bünyesinde, eğitim ve araştırma yapılan alanlarla ilgili arşiv oluşturmak, f) Desen, model, kalıp, broşür, katalog ve benzeri dokümanı hazırlayarak kullanıma sunmak, g) İhtiyaç duyulması halinde, kız teknik öğretim okul ve kurumlarında görevli personelin bilgi ve becerilerini artırıcı rehberlikte bulunmak, h) Özel ve kamu kuruluşlarına danışmanlık hizmeti sunmak, ı) Kız teknik öğretim okulları ve diğer mesleki teknik öğretim kurumları ile iller arasında işbirliği yaparak, enstitüde eğitimi ve üretimi yapılan meslek alanındaki çalışmaları, ilgili sektör ve üniversite temsilcilerinin de katılımını sağlayarak çok yönlü faaliyetlerle tanıtmak; seri üretim bağlantıları yapmak. i) Öğrencileri geliştirici meslekî, sosyal ve kültürel etkinlikler düzenlemek,

İKİNCİ BÖLÜM

Eğitim-Öğretim-Üretim Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Uygulanması

Madde 6- Enstitünün öğretim programlan, bölgesel ihtiyaca göre, teorik ve uygulamalı meslek derslerinden oluşacak şekilde, aynı alandaki mevcut örgün meslekî ve teknik öğretim programlan paralelinde, enstitü müdürünün başkanlığında, bölüm şefleri, atölye şefleri, alan öğretmenleri ile ilgili sektör ve yüksek öğretim kurumları temsilcilerinin işbirliğinde mahallinde hazırlanır; Bakanlık onayı ile uygulamaya konulur

Üretim Plânlaması ve Uygulaması

Madde 7- Enstitüden üretim, araştırma, danışmanlık, seminer gibi çalışmalar, bölgesel ihtiyaca göre döner sermaye kapsamında plânlanır ve yürütülür.

Üretim Atölyelerinin Oluşturulması

Madde 8- Enstitüde faaliyete geçirilen bölümlere ait üretim atölyelerinin oluşturulması esastır. Araştırma, tanıtım ve pazarlama bölüm şeflikleri ile koordıneli olarak çalışacak olan üretim atölyelerinde, üretim için hazırlanan örnek tiplere (prototiplere) uygun seri üretim yapılır, ayrıca siparişe yönelik ürünler ile sanatsal nitelik taşıyan ürünler hazırlanır Okul müdürlüğü, üretim atölyelerinde, atölye şefinin başkanlığında yeterli sayıda alan öğretmeni, usta öğretici ve teknisyen görevlendirir

Üretim Atölyelerinde Çalışma

Madde 9- Enstitüde meslek alanlarından birinin eğitimini başarıyla tamamlayanlar, istedikleri takdirde, öğretmenler kurulunca belirlenecek kontenjanlar esas alınarak, ilgili mesleğin üretim atölyesinde döner sermaye hükümleri çerçevesinde çalışmalarına devam edebilirler.

Bölüm Açma

Madde 10- Enstitüde; bölgesel ihtiyaca dayalı meslek alanlarına göre eğitim ve üretimi içeren bölümlerin açılmasına ait gerekçeli rapor Bakanlığa teklif edilir. Bakanlıkça uygun bulunan bölümler açılır. Açılacak bölümlerdeki eğitimin özelliğine göre atölye, laboratuar, derslik gibi birimlerin gerekli donatım ihtiyacı ve yerleşim plânları da bu teklifte yer alır

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Bölüm ve Atölye Şeflikleri Bölüm ve Atölye Şeflikleri

Madde 11- Bakanlıkça açılması uygun görülen yeni bölümler ile bu bölümlere bağlı olarak faaliyet gösteren atölyeler için şefler görevlendirilir. Her atölye için bir atölye şefi, aynı alanda birden fazla atölye oluşması halinde ise bölüm şefi görevlendirilir. Yürütme ve idare Bölümü Enstitüde; araştırma ve tanıtım-pazartama bölüm şeflikleri kurulması esastır. İhtiyaç duyulan diğer bölümler 10'uncu madde esaslarına göre açılır. Bölüm ve atölye şefleri, enstitü müdürlüğünce teklif edilenler arasından valilikçe atanır.

Araştırma Bölüm Şefliği

Madde 12- Araştırma bölüm şefliği; Bölüm şefinin başkanlığında okul müdürlüğünce görevlendirilecek her meslek alanını temsil eden öğretmenler ile yeter sayıda teknisyen ve usta öğreticiden oluşur. Araştırma bölüm şefi olarak görevlendirilecek öğretmenden; araştırma teknikleri, istatistik, ölçme-değerlendirme alanınca yetişmiş olanlar ile alanında lisans üstü eğitim almış olanlar ve yabancı dil bilenler tercih edilir.

 Araştırma Bölümünün Görevleri

Madde 13- Araştırma bölümü, faaliyet alanına giren konularda aşağıdaki görevleri yürütür. Bu görevin yürütülmesinde ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde çalışması esastır. a) Enstitünün amaçları doğrultusunda, ulusal veya uluslararası nitelikte araştırma konularını belirlemek, b) Alan uzmanlarınca tespit edilen konularda bilimsel araştırmalar yapmak. c) Araştırma sonuçlarını ilgililerin kullanımına sunmak, ç) Araştırma yapılan konularda kışı, kurum ve kuruluşlara danışmanlık hizmeti sunmak, konferans ve seminerler düzenlemek, yayınlar hazırlamak, d) Bilim ve teknoloji alanındaki yenilikler ile piyasada geçerli üretim alanlarını yakından izlemek, bu alanlarda gerekli bilgi ve dokümanları toplamak, bu bilgileri ilgililere aktarmak, e) Araştırmalara dayalı olarak üretim için hazırlanan hizmet ve ürün örneklerini (prototiplerini) hazırlamak; enstitünün ilgili diğer üretim atölyelerine seri üretim veya özel siparişe yönelik sanatsal nitelik taşıyan ürünlerin hazırlanması için teklifte bulunmak, f) Araştırma sonuçlarından ve yapılan çalışmalardan elde edilen dokümanlarla arşiv hazırlamak ve enstitü müzesinin kurulup geliştirilmesi için gerekli verileri toplamak, g) Eğitim birimleri ve üretim atölyeleri için üretim plânları, üretim tasarımı, model, kalıp, desen, detay, kesit, hesap, deney ve kalite kontrol işlerini yapmak, h) Yapılan çalışmalar ve uygulamalar sonucunda, gelen öneri ve eleştirilen değerlendirmek,

Tanıtım ve Pazarlama Bölüm Şefliği

Madde 14- Tanıtım ve pazarlama bölüm şefliği; bölüm şefinin başkanlığında okul müdürlüğünce . görevlendirilecek her meslek alanını temsil eden öğretmenler ile yeter sayıda teknisyen ve usta öğreticiden oluşur. Tanıtım ve Pazarlama bölüm şefi olarak görevlendirilecek öğretmenden; tanıtım, pazarlama, işletme ve halkla ilişkiler alanlarında yetişmiş olanlar ile alanında lisans üstü eğitim almış olanlar ve yabancı dil bilenler tercih edilir.

Tanıtım ve Pazarlama Bölümünün Görevleri

Madde 15-Tanıtım ve Pazarlama Bolümü aşağıdaki görevleri yürütür. a) Araştırma bölüm şefliğince yapılan bilimsel araştırma sonuçlarını ve geliştirme çalışmalarını ilgililere duyurmak, b) Enstitü faaliyetlerinin yurt içinde ve yurt dışında tanıtımı için ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak, basın-yayın kurumları ile yazılı, sözlü ve görüntülü iletişimi sağlamak, c) İlgililerle koordineyi sağlayarak, yurt içinde veya yurt dışında sergi ve defileler düzenlemek, ç) Enstitünün faaliyetleriyle ilgili olarak video bant, slayt, film hazırlamak; katalog, model dergi ve bülten çıkartmak ve yayınlamak, d) Enstitüde üretilen ürünlerin pazarlanması için piyasa araştırması yapmak ve pazarlanmasını sağlamak, e) İlgili bölüm ve atölye şefleri ile koordine sağlayarak enstitüde üretilen ürünlerin fiyat tesbitini yapmak, f) Müşterilerle iletişim kurmak, gelen sıpanşleri, istek ve özelliklerine göre üretim atölyelerine iletmek, g) İş kalitesi ve iş verimini sürekli izlemek.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Kayıt-Kabul Kayıt Kabul Esasları

Madde 16- Enstitüye en az ilköğretim okulu veya ortaokul mezunu olanlar alınır. Bakanlıkça belirlenecek bölümlere en az lise veya meslek lisesi mezunları alınır. Yabancı uyrukluların kaydı, enstitü müdürünün iznine bağlıdır.

Kayıt İçin İstenen Belgeler

Madde 17- Enstitüye kayıt olacaklardan aşağıdaki belgeler istenir, a) Nüfus cüzdanı örneği (kontrol edilerek aslı geri verilir.) b) Öğrenim durumu belgesi (kayıt sırasında fotokopisi tasdik edilerek aslı geri verilir.) c) Yabancı uyruklu öğrencilerden, 15/4/1985 tarih ve 85/9380 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren "Türkiye'de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilere İlişkin Yönetmelik" te öngörülen belgeler istenir.

Yetenek Sınavı

Madde 18- Enstitüye ön kayıtla öğrenci alınır Enstitünün öğretime başladığı ilk hafta içinde yetenek sınavı düzenlenir. Sınav kriterleri sınav komisyonunca belirlenir Sınavın değerlendirilmesinde öğrencilerin getirdikleri belgeler de dikkate alınır. Sınavda başarı gösteren öğrenciler çalışma takviminde belirtilen sürelerde enstitüye kesin kayıtlarını yaptırırlar. Kız teknik öğretim örgün ve yaygın eğitim kurumlarından diploma getirenler, enstitülere sınavsız kabul edilir.

Sınav Komisyonu

Madde 19- Enstitüye kayıt olacakları belirlemek üzere okul müdürünün başkanlığında bölümlerin özelliğine göre sınav komisyonları oluşturulur. Her bölüm için bir komisyon oluşturulur. Komisyonda bölüm ve atölye şefleri ile bir bölüm öğretmeni bulunur. İhtiyaç duyulması halinde yeterli sayıda teknisyen ve usta öğretici de görevlendirilebilir. Ancak bunlar değerlendirmeye katılmazlar.

 ÜÇÜNC Ü KISIM Başarının Değerlendirilmesi, Bitirme Projesi Devam, Devamsızlık, Nakiller

BİRİNCİ BÖLÜM Başarının Değerlendirilmesi Başarının Değerlendirilmesi

Madde 20- Öğrencinin dönem sonu başarısı, her dersten o döneme ait uygulamalı sınavlarla, genel çalışma durumu, ürün elde etmesi ve iş hakimiyeti de dikkate alınarak belirlenir. Dersin özelliğine göre gerekirse yazılı ve sözlü sınav da yapılabilir. Öğrencinin herhangi bir dersten aldığı birinci ve ikinci dönem notlarının aritmetik Ortalaması, o dersin yıl sonu notudur. Yıl sonunda öğrencinin bir dersten başarılı sayılması için o derse ait yıl sonu notunun en az iki olması gerekir Ders yılı sonunda her dersten başarılı sayılan öğrenci bir sonraki yıla devam eder. Ders yılı sonunda öğrenci, derslerdeki başarı durumuna göre sınıfını ya doğrudan geçer, ya da başarısız olduğu derslerden sorumlu olarak bir sonraki yılda devam eder veya isterse o yıla ait eğitimini tekrar eder. Öğrencilere, sorumlu oldukları her ders için, iki dönem sınav hakkı verilir. Sınavların zamanı ve tarihi enstitü müdürlüğünce belirlenir. Sorumluluk sınavı cumartesi ve pazar günleri ile çalışma saatleri dışında da yapılabilir. Öğrenciler her ne sebeple olursa olsun sınavına girmedikleri başarısız derslerin o döneme ait sınav hakkını kullanmış sayılırlar. Ancak, sınav dönemlerinde yangın, deprem gibi tabii afetler yüzünden veya ana, baba, kardeş, eş ve çocuklarından birinin ağır hastalığı, Ölümü gibi önemli sebeplerle tedavi veya ameliyatı gerektiren bir hastalıktan dolayı sınava giremeyenler bu durumlarını resmi makamlardan alacakları belgeleri özürlerinin sona erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde enstitü müdürlüğüne vermeleri durumunda, giremedikleri sınav dönemlerindeki hakları saklı kalır ve diğer dönemlerde sınava girerler.

 Başarının Tespiti

Madde 21- Bölümlerin özelliğine göre, dönem içinde yapılacak değerlendirmelerin şekli, ikiden aşağı olmamak üzere sayısı ve değerlendirmeye esas olacak kriterler zümre öğretmenler kurulunca tespit edilir.

Başarının İlânı

Madde 22- Dönem sonlarında, öğrencilerin o döneme ait başarı durumları enstitüde ilan edilir. Notların Verilmesi

Madde 23- öğrencilerin bir derse ait başarısı; 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersin dönem notu o dersten alınan puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilir ve nota çevrilir. Aritmetik ortalama alınırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir Yarımdan küçük kesirler dikkate alınmaz. Puanların not olarak karşılıkları aşağıdaki gibidir. DERECESİ NOTLAR PUAN PEKİYİ 5 85-100 İYİ 4 70-84 ORTA 3 55-69 GEÇER 2 45-54 GEÇMEZ 1 25-44 ETKİSİZ 0 0-24

Öğretmen Not Defteri

Madde 24- Öğretmen not defteri, enstitü müdürlüğü tarafından temin ve tasdik edilerek öğretmene verilir, Öğretim yılı boyunca yapılan değerlendirmeler ve öğrencinin aldığı notlar öğretmen not defterine işlenir Öğretim yılı içinde çeşitli sebeplerle enstitüden ayrılan öğretmen, not defterlerini enstitü, müdürlüğüne teslim etmek zorundadır

 Staj Çalışmaları

Madde 25- Öğrencilerin, enstitüde eğitimi yapılan alanlarda, işletmelerde almaları gereken uygulamalı beceri eğitimini, iş yerlerinde yapmaları esastır a) İş yerlerinde beceri eğitimi gören öğrenciler; 29/1/1987 tarih ve 19356 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Aday Çırak, Çırak ve İşletmelerde Beceri Eğitimi Gören Öğrencilerin Sigorta İşlemleri Hakkında Yönetmelik" hükümlerine göre işlem görürler. b) Öğrenciler; atölye ve uygulamalı derslere ait yapacakları staj çalışmalarında ise 13.1.1979 tarih ve 16518 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin" "Endüstri ve Iş Yerlerinde Staj" başlığı altındaki hükümlere tabidirler. c) Eğitim gördüğü alanda, kalfalık veya ustalık belgesine sahip olan öğrencilerden ış yerlerinde beceri eğitimi ve staj uygulaması aranmaz.

İKİNCİ BÖLÜM Bitirme Projesi ve Değerlendirme Komisyonu

 Bitirme Projesi

Madde 26- Alanı ile ilgili öğretim programındaki temel dersleri alan öğrenciler, ikinci yılın başından itibaren uygulamaya yönelik bir konuda araştırma ve inceleme yaparak bitirme projesi hazırlamak zorundadır Yıl içinde hazırlanan bu projeler komisyona sunulur. Komisyonca bitirme projesi uygun görülenler bitirme belgesi almaya hak kazanır.

Proje Değerlendirme Komisyonu

Madde 27- Proje değerlendirme komisyonu, enstitü müdürünün başkanlığında, a) İlgili alanın bölüm veya atölye şefi, b) Bölümün özelliğine göre teorik ve uygulamalı meslek derslerini okutan iki öğretmen, c) İl esnaf ve sanatkârlar birliklerince görevlendirilecek ustalık yeterliliğini taşıyan alanında iki temsilci, ç) Meslek alanına göre il sanayi veya ticaret odası başkanlığınca görevlendirilecek bir temsilciden, meydana gelir. Bitirme projesi; elde edilen ürünün veya tasarım modelleri, açıklamaları ile birlikte ve bir dosya halinde, öğrenciler tarafından proje değerlendirme komisyonuna sunulur. Komisyon, derslerin kesildiği tarihten itibaren en geç bir hafta içinde enstitü müdürünün daveti üzerine toplanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Devam-Devamsızlık-Nakiller Devam-Devamsızlık

Madde 28- Öğrenciler enstitüye devam etmek zorundadırlar. a) Öğrencilerin devam-devamsızlığı ders öğretmenleri tarafından tutulur ve "Devam Devamsızlık Çizelgesi" ne işlenir (EK-1 ) b) Bir ders yılı içinde toplam özürsüz olarak 20 gün devam etmeyen öğrenci, başarısı ne olursa olsun başarısız sayılır ve o yıla ait eğitimini tekrar eder. c) Yurt içinde ve yurt dışında, tiyatro, spor, müzik, folklor, defile, sergi ve benzeri eğitici ve kültürel faaliyetlere katılan öğrenciler enstitüye devam edemedikleri süre içinde izinli sayılırlar. Yurt içindeki faaliyetlere katılan öğrencilere o ilin millî eğitim müdürlüğünce, yurt dışındaki faaliyetlere katılanlara ise valilikçe izin verilir Bu izinlerin toplamı ile diğer devamsızlıkların toplamı devam süresinin yarısını aşamaz. Ancak, uluslararası yurtiçi ve yurtdışı yarışmalarla, bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin, bu organizasyonun devamı süresince izinli sayıldıkları süreler, devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz. ç) Enstitüye devam ederken, yangın, deprem gibi tabii afetler yüzünden veya ana, baba, kardeş gibi yakınlarından birinin ağır hastalığı, ölümü gibi önemli sebeplerle kendilerine izin verilenler ile tedavi gerektiren bir hastalıktan dolayı enstitüye özürlü olarak devam edemeyen öğrencilerle tutuklanıp serbest bırakılan veya tutuklandıktan sonra serbest bırakılarak yargılanması deva m eden veya beraat eden öğrenciler; (1) Devam süresinin en az yarısını doldurmuş ve bir dönem notu almış bulunmak, (2) Özürlerin, resmî bir makamdan, resmî veya özel sağlık kurum veya kuruluşlarından usulüne göre alınmış bir rapor veya belge ile tespit edilmiş; özür belgesinin, özrün son a erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde, enstitü müdürlüğüne verilmiş olmak, şartıyla, deva m süresini dolduran öğrenciler gibi işleme tabi tutulurlar Ancak ; kaza, ölüm, yangın gibi durumlarda 7 günlük sürenin uzatılması, enstitü müdürlüğünün takdirine bırakılır.

Nakiller

Madde 29 - Enstitüler arasında tasdikname ile nakil yapılabilir. Nakillerde; öğrencinin devam ettiği meslek alanının bulunması şartının aranması esastır. Ancak ; meslek alanının bulunmaması halinde, Enstitünün eğitim-öğretim ortamı, fiziki durumu dikkate alınarak naklen gelen öğrencinin kaydı yapılır veya öğrencinin isteği doğrultusunda bölüm değişikliğine gidilir. Bu durumlarda öğrenci ya bölümün okumadığı derslerinden sorumlu tutulur veya bölüme birinci sınıftan başlar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Belgeler ve Defterler Düzenlenecek Belgeler

Madde 30- Enstitüde aşağıdaki belgeler düzenlenir. a) Bitirme Belgesi; alanı ile ilgili öğretim programından başarılı olan ve bitirme projesi, proje değerlendirme komisyonunca kabul edilen öğrencilere verilir. (EK-2) b) Tasdikname ; nakil ve diğer sebeplerle öğretim süresini tamamlamada n okuldan ayrılan öğrencilere verilir. (EK-3) c) Üretim Atölyesi'nde Çalışma Belgesi; üretim atölyesindeki çalışmalara katılan Öğrencilere verilir. (EK-4) ç) öğrenim Belgesi; Eğitim suresince alınan derslerin toplam saatini gösterir. Mezun olan veya ayrılan öğrencilere verilir (EK-5) d) Bitirme belgesi defteri; Enstitüde n bitirme belgesi alan öğrencileri n durumun u gösterir. (E K - 6) Yürütme ve İdare Bölümü

Belgelerin Değerlendirilmesi

 Madde 31- Enstitüce verilen belgeler; aşağıdaki esaslar dahilinde değerlendirilir a) Belgeler, kalfalık ve ustalık eğilimine geçişte değerlendirilir. Bununla ilgili işlemle r 2/11/1989 tarih v e 2033 0 sayılı Resmi Gazete'de yayımlana n "Çıraklık ve Meslek Eğitiminde Belge ve Diplomaları Değerlendirme Yönetmeliği " hükümlerin e gör e yürütülür. b) İlköğretim okulu, ortaokul veya lise mezunu olup olgunlaşma enstitüsünden bitirme belgesi alanlara örgün eğitim sisteminde alanıyla ilgili öğretim programını bitirmek istediklerinde, "Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumlan Yönetmeliği" nın değişik 111 'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ve değişik 134'üncü madde hükümleri uygulanır. c) Meslek lisesi mezunu olup, alanında olgunlaşma enstitüsünden bitirme belgesi alanlardan ustalık için istenen, mesleklerinde an az bir yıl çalışmış olma şartı aranmaz. Bunlar çıraklık eğitimi uygulama Kapsamında bulunan meslek alanlarından ustalık belgesi almak istediklerinde, bitirme belgesi doğrudan ustalık belgesi alma hakkını sağlar.

Bitirme Belgelerinin Tarihi

Madde 32- Bitirme belgelerinin tarihi, bitirme projesinin komisyonca kabul edildiği tarihtir.

Kullanılacak Evrak

Madde 33 - Enstitüde "Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumlan Yönetmeliği" nde belirtilen defter, cetvel ve dosyalardan uygun olanlar tutulur. DÖRDÜNCÜ KISIM Enstitü Personeli, İş ve Tatil Günleri, Diğer Hükümler, Kaldırılan Hükümler, Yürürlük BİRİNCİ BÖLÜ M

Enstitünün Personel Kadrosu Görevli Personel

Madde 34- Enstitü Personeli, a) Müdür b) Müdür Başyardımcısı c) Müdür Yardımcısı ç) Bölüm Şefi d) Atölye Şefi e) öğretmen f) Uzman (Araştırmacı) g) Teknisyen h) Usta öğretici ı) İstatistikçi i) Döner Sermaye Saymanı j) Döner Sermaye Ambar Memuru k) Memur I) Kütüphane Memuru m) Daktilograf n) Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni o) Bilgisayar işletmeni ö) Şoför p) Kaloriferci r) Gece Bekçisi s) Yardımcı Personel ş) Bakanlıkça görevlendirilecek diğer personelden oluşur

Öğretmenlerin Atanması

Madde 35 - Enstitülere, en az beş yıl başarılı öğretmenlik yapmış atölye ve meslek dersi öğretmenleri arasından mülakatla seçilenler atanır. Enstitülerin bronşlara göre öğretmen ihtiyaçları , Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünce tespit edilir ve her yıl mayıs ayında ülke genelinde duyurulur.

Duyuruda; a) Hangi enstitülere , hangi branşlardan kaçar öğretmenin alınacağına , b) Atanacak öğretmenlerde aranacak niteliklere, c) Başvuru, mülakat ve atama .'ile ilgili takvime yer verilir . Usulüne uygun olarak başvuran öğretmenler, Kız Teknik Öğretim Genel Müdürünün başkanlığında oluşturulacak bir komisyonca mülakata alınır . Mülakat komisyonu; Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünden ilgili genel müdür yardımcısı, Personel Genel Müdürlüğünden bir temsilci, Bakanlıkça enstitülerden seçilecek bir okul müdürü ile kıdemli üç alan öğretmeninden kurulur. Mülakat sonunda Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünün teklifi üzerine Personel Genel Müdürlüğünce başar ı sırasın a göre ihtiyaç duyulan sayıda öğretmenin ataması yapılır .

 Personelin Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Madde 36 - Enstitü personelinin görev, yetki ve sorumlulukları "Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği" ile ilgili diğer mevzuata göre enstitü müdürlüğünce belirlenir.

Öğretmen Sayısı

Madde 37 - Enstitüde görevlendirilecek öğretmen sayısı, "Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumların Standart Kadrolarının Tespitine Dair Esas ve Usuller" e göre o enstitüde uygulanan eğitim-öğretim programları da, dikkate alınarak Kız Teknik öğretim Genel Müdürlüğünce belirlenir. Enstitüye atanan öğretmenler gerektiğinde enstitü müdürü tarafından atölyelerde görevlendirilir.

 İKİNCİ BÖLÜM

İş ve Tatil Günleri Çalışma Takvimi

 Madde 38 - Enstitülerin çalışma takvimi il millî eğitim müdürlüklerince hazırlanır ve valilik onayı ile yürürlüğe girer.

Çalışma Süresi

Madde 39 - Enstitülerde, mesai saatlerinin dışında da öğretim yapılabilir. Resmî ve dinî bayram tatilleri dışındaki tatile rastlayan günlerde (hafta sonu-yarıyıl-yaz tatili) yapılacak çalışmalar için görevli bölüm ve atölye şefi ile öğretmenlere; İlgili Yıl Bütçe Kanununda yer alan hükümlere göre fazla mesai ücreti ödenir.

Eğitim-Öğretim Süresi

Madde 40 - Enstitünün öğretim süresi 2 yıldır. Haftada 44 saat eğitim-öğretim yapılır. Bir ders saati süresi 40 dakikadır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Diğer Hükümler Döner Sermaye Çalışmaları

Madde 41 - Enstitüler, 3423 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı'na Bağlı Meslekî ve Teknik Öğretim Okulları Döner Sermayesi Hakkında Kanun ve bu Kanuna dayalı olarak çıkarılan yönetmelik hükümleri dahilinde çalışır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Kaldırılan Hükümler Kaldırılan Hükümler

Madde 42-Bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren; 23/11/1962 gün ve11264 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Kız Teknik Öğretim Olgunlaşma Enstitüleri Yönetmeliği" ile değişiklikleri, yürürlükten kaldırılmıştır.

 BEŞİNCİ BÖLÜM

Yürürlük, Yürütme Yürürlük

Madde 43 - Maliye Bakanlığı ile Sayıştay'ın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 44 — Bu Yönetmelik hükümlerim Millî Eğitim Bakanı yürütür.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar