OLGUNLAŞMA ENSTİTÜLERİ
II. YÖNETMELİĞİ
Yönetmelikler Milli Eğitim Bakanlığından :
Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Olgunlaşma Enstitüsü Yönetmeliği
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Ama ç
Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı, geleneksel Türk giyim ve el
sanatları alanlarında; araştırma, geliştirme, değerlendirme, arşivleme ve üretim
çalışmaları yapan, el sanatlarının yaşatılmasını sağlayan Milli Eğitim
Bakanlığı kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinin görev ve işleyişi ile
ilgili esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 - Bu Yönetmelik , Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız teknik
öğretim olgunlaşma enstitülerinin yönetim, personel, öğrenci işleri,
eğitim-öğretim ve üretim hizmetleri ile ilgili iş ve işlemleri kapsar. Dayanak
Madde 3- Bu yönetmelik; 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 3797
sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevlen Hakkında Kanun, 3423
sayılı Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Mesleki ve Teknik Öğretim Okullarının
Döner Sermayesi Hakkındaki Kanun ile 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi
Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen; "Bakanlık", Millî Eğitim
Bakanlığı'nı, "Enstitü", kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerini,
"Müdür", kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüsü müdürünü,
"Öğretmen", eğitim-öğretim hizmetlerini yürütmek üzere enstitüde
kadrolu, ücretli olarak ders okutmakla görevli elemanı, "Usta
öğretici", alanında öğrenim belgesi veya sertifikası olanlar ile ustalık
yeterliliğini kazanmış bulunanlardan, enstitüde öğretici olarak kadrolu,
geçici, sözleşmeli veya ücret karşılığında görevlendirilenleri,
"Teknisyen", alanında öğrenim gördüğünü belgelendiren ve enstitünün
çeşitli meslek ve teknik hizmet alanlarında görevlendirilenleri,
"Öğrenci", seçtiği meslek alanında eğitim görmek üzere enstitüye
kayıt olanları, "Dönem", ders yılının başladığı tarihten dinlenme
tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
"Ders yılı", derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar
geçen ve iki dönemi kapsayan süreyi, "Öğretim yılı", ders yılının
başladığı tarihten ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi
ifade eder.
İKİNCİ KİSİM
Enstitünün Amacı, Eğitim-Öğretim-Üretim, Bölüm ve Atölye
Şeflikleri, Kayıt Kabul İşleri BİRİNCİ BÖLÜM Enstitünün Amacı Enstitünün Amacı
Madde 5- Enstitü, Millî
Eğitimin genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak; a) Geleneksel Türk giyim ve el sanatlarını araştırmak, tanımlamak,
özelliklerini bozmadan geliştirmek ve üretim yoluyla gelecek kuşaklara
aktarmak, b) Geleneksel Türk giyim ve el sanatlarını, çağdaş yorum ve
tasarımla, yurtiçi ve yurtdışında tanıtmak, pazarlamak, c) Öğrencileri, yeteneklerini ve yaratıcı güçlerini ortaya
çıkararak araştırmaya yöneltmek; girişimciliğe teşvik etmek, üretken duruma
getirmek, ç) Öğrencileri, bilgi, beceri ve deneyim kazandırarak alanlarında
geliştirmek, eğitim verilen alanlarda üretim çalışmaları yaptırmak, d)
Öğrencileri, iş hayatında istihdam imkânı olan görevlere hazırlamak ve üretken
duruma getirmek, e) Enstitü bünyesinde, eğitim ve araştırma yapılan alanlarla
ilgili arşiv oluşturmak, f) Desen, model, kalıp, broşür, katalog ve benzeri
dokümanı hazırlayarak kullanıma sunmak, g) İhtiyaç duyulması halinde, kız
teknik öğretim okul ve kurumlarında görevli personelin bilgi ve becerilerini
artırıcı rehberlikte bulunmak, h) Özel ve kamu kuruluşlarına danışmanlık hizmeti
sunmak, ı) Kız teknik öğretim okulları ve diğer mesleki teknik öğretim
kurumları ile iller arasında işbirliği yaparak, enstitüde eğitimi ve üretimi
yapılan meslek alanındaki çalışmaları, ilgili sektör ve üniversite
temsilcilerinin de katılımını sağlayarak çok yönlü faaliyetlerle tanıtmak; seri
üretim bağlantıları yapmak. i) Öğrencileri geliştirici meslekî, sosyal ve
kültürel etkinlikler düzenlemek,
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim-Üretim Öğretim Programlarının Hazırlanması ve
Uygulanması
Madde 6- Enstitünün öğretim
programlan, bölgesel ihtiyaca göre, teorik ve uygulamalı meslek derslerinden
oluşacak şekilde, aynı alandaki mevcut örgün meslekî ve teknik öğretim
programlan paralelinde, enstitü müdürünün başkanlığında, bölüm şefleri, atölye
şefleri, alan öğretmenleri ile ilgili sektör ve yüksek öğretim kurumları
temsilcilerinin işbirliğinde mahallinde hazırlanır; Bakanlık onayı ile
uygulamaya konulur
Üretim Plânlaması ve Uygulaması
Madde 7- Enstitüden üretim, araştırma, danışmanlık, seminer gibi
çalışmalar, bölgesel ihtiyaca göre döner sermaye kapsamında plânlanır ve
yürütülür.
Üretim Atölyelerinin Oluşturulması
Madde 8- Enstitüde faaliyete
geçirilen bölümlere ait üretim atölyelerinin oluşturulması esastır. Araştırma,
tanıtım ve pazarlama bölüm şeflikleri ile koordıneli olarak çalışacak olan
üretim atölyelerinde, üretim için hazırlanan örnek tiplere (prototiplere) uygun
seri üretim yapılır, ayrıca siparişe yönelik ürünler ile sanatsal nitelik
taşıyan ürünler hazırlanır Okul müdürlüğü, üretim atölyelerinde, atölye şefinin
başkanlığında yeterli sayıda alan öğretmeni, usta öğretici ve teknisyen
görevlendirir
Üretim Atölyelerinde Çalışma
Madde 9- Enstitüde meslek alanlarından birinin eğitimini başarıyla
tamamlayanlar, istedikleri takdirde, öğretmenler kurulunca belirlenecek
kontenjanlar esas alınarak, ilgili mesleğin üretim atölyesinde döner sermaye
hükümleri çerçevesinde çalışmalarına devam edebilirler.
Bölüm Açma
Madde 10- Enstitüde; bölgesel ihtiyaca dayalı meslek alanlarına
göre eğitim ve üretimi içeren bölümlerin açılmasına ait gerekçeli rapor
Bakanlığa teklif edilir. Bakanlıkça uygun bulunan bölümler açılır. Açılacak
bölümlerdeki eğitimin özelliğine göre atölye, laboratuar, derslik gibi
birimlerin gerekli donatım ihtiyacı ve yerleşim plânları da bu teklifte yer
alır
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bölüm ve Atölye Şeflikleri Bölüm ve Atölye Şeflikleri
Madde 11- Bakanlıkça açılması uygun görülen yeni bölümler ile bu
bölümlere bağlı olarak faaliyet gösteren atölyeler için şefler görevlendirilir.
Her atölye için bir atölye şefi, aynı alanda birden fazla atölye oluşması
halinde ise bölüm şefi görevlendirilir. Yürütme ve idare Bölümü Enstitüde;
araştırma ve tanıtım-pazartama bölüm şeflikleri kurulması esastır. İhtiyaç
duyulan diğer bölümler 10'uncu madde esaslarına göre açılır. Bölüm ve atölye
şefleri, enstitü müdürlüğünce teklif edilenler arasından valilikçe atanır.
Araştırma Bölüm Şefliği
Madde 12- Araştırma bölüm şefliği; Bölüm şefinin başkanlığında okul
müdürlüğünce görevlendirilecek her meslek alanını temsil eden öğretmenler ile
yeter sayıda teknisyen ve usta öğreticiden oluşur. Araştırma bölüm şefi olarak
görevlendirilecek öğretmenden; araştırma teknikleri, istatistik,
ölçme-değerlendirme alanınca yetişmiş olanlar ile alanında lisans üstü eğitim
almış olanlar ve yabancı dil bilenler tercih edilir.
Araştırma Bölümünün
Görevleri
Madde 13- Araştırma bölümü, faaliyet alanına giren konularda
aşağıdaki görevleri yürütür. Bu görevin yürütülmesinde ilgili kurum ve
kuruluşlarla işbirliği içinde çalışması esastır. a) Enstitünün amaçları
doğrultusunda, ulusal veya uluslararası nitelikte araştırma konularını
belirlemek, b) Alan uzmanlarınca tespit edilen konularda bilimsel araştırmalar
yapmak. c) Araştırma sonuçlarını ilgililerin kullanımına sunmak, ç) Araştırma
yapılan konularda kışı, kurum ve kuruluşlara danışmanlık hizmeti sunmak,
konferans ve seminerler düzenlemek, yayınlar hazırlamak, d) Bilim ve teknoloji
alanındaki yenilikler ile piyasada geçerli üretim alanlarını yakından izlemek,
bu alanlarda gerekli bilgi ve dokümanları toplamak, bu bilgileri ilgililere
aktarmak, e) Araştırmalara dayalı olarak üretim için hazırlanan hizmet ve ürün
örneklerini (prototiplerini) hazırlamak; enstitünün ilgili diğer üretim
atölyelerine seri üretim veya özel siparişe yönelik sanatsal nitelik taşıyan
ürünlerin hazırlanması için teklifte bulunmak, f) Araştırma sonuçlarından ve
yapılan çalışmalardan elde edilen dokümanlarla arşiv hazırlamak ve enstitü
müzesinin kurulup geliştirilmesi için gerekli verileri toplamak, g) Eğitim
birimleri ve üretim atölyeleri için üretim plânları, üretim tasarımı, model,
kalıp, desen, detay, kesit, hesap, deney ve kalite kontrol işlerini yapmak, h)
Yapılan çalışmalar ve uygulamalar sonucunda, gelen öneri ve eleştirilen
değerlendirmek,
Tanıtım ve Pazarlama Bölüm Şefliği
Madde 14- Tanıtım ve pazarlama bölüm şefliği; bölüm şefinin
başkanlığında okul müdürlüğünce . görevlendirilecek her meslek alanını temsil
eden öğretmenler ile yeter sayıda teknisyen ve usta öğreticiden oluşur. Tanıtım
ve Pazarlama bölüm şefi olarak görevlendirilecek öğretmenden; tanıtım,
pazarlama, işletme ve halkla ilişkiler alanlarında yetişmiş olanlar ile
alanında lisans üstü eğitim almış olanlar ve yabancı dil bilenler tercih
edilir.
Tanıtım ve Pazarlama Bölümünün Görevleri
Madde 15-Tanıtım ve Pazarlama Bolümü aşağıdaki görevleri yürütür.
a) Araştırma bölüm şefliğince yapılan bilimsel araştırma sonuçlarını ve
geliştirme çalışmalarını ilgililere duyurmak, b) Enstitü faaliyetlerinin yurt
içinde ve yurt dışında tanıtımı için ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği
yapmak, basın-yayın kurumları ile yazılı, sözlü ve görüntülü iletişimi
sağlamak, c) İlgililerle koordineyi sağlayarak, yurt içinde veya yurt dışında
sergi ve defileler düzenlemek, ç) Enstitünün faaliyetleriyle ilgili olarak
video bant, slayt, film hazırlamak; katalog, model dergi ve bülten çıkartmak ve
yayınlamak, d) Enstitüde üretilen ürünlerin pazarlanması için piyasa
araştırması yapmak ve pazarlanmasını sağlamak, e) İlgili bölüm ve atölye
şefleri ile koordine sağlayarak enstitüde üretilen ürünlerin fiyat tesbitini
yapmak, f) Müşterilerle iletişim kurmak, gelen sıpanşleri, istek ve
özelliklerine göre üretim atölyelerine iletmek, g) İş kalitesi ve iş verimini
sürekli izlemek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt-Kabul Kayıt Kabul Esasları
Madde 16- Enstitüye en az ilköğretim okulu veya ortaokul mezunu
olanlar alınır. Bakanlıkça belirlenecek bölümlere en az lise veya meslek lisesi
mezunları alınır. Yabancı uyrukluların kaydı, enstitü müdürünün iznine
bağlıdır.
Kayıt İçin İstenen Belgeler
Madde 17- Enstitüye kayıt olacaklardan aşağıdaki belgeler istenir,
a) Nüfus cüzdanı örneği (kontrol edilerek aslı geri verilir.) b) Öğrenim durumu
belgesi (kayıt sırasında fotokopisi tasdik edilerek aslı geri verilir.) c)
Yabancı uyruklu öğrencilerden, 15/4/1985 tarih ve 85/9380 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren "Türkiye'de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu
Öğrencilere İlişkin Yönetmelik" te öngörülen belgeler istenir.
Yetenek Sınavı
Madde 18- Enstitüye ön kayıtla öğrenci alınır Enstitünün öğretime
başladığı ilk hafta içinde yetenek sınavı düzenlenir. Sınav kriterleri sınav
komisyonunca belirlenir Sınavın değerlendirilmesinde öğrencilerin getirdikleri
belgeler de dikkate alınır. Sınavda başarı gösteren öğrenciler çalışma takviminde
belirtilen sürelerde enstitüye kesin kayıtlarını yaptırırlar. Kız teknik
öğretim örgün ve yaygın eğitim kurumlarından diploma getirenler, enstitülere
sınavsız kabul edilir.
Sınav Komisyonu
Madde 19- Enstitüye kayıt olacakları belirlemek üzere okul
müdürünün başkanlığında bölümlerin özelliğine göre sınav komisyonları
oluşturulur. Her bölüm için bir komisyon oluşturulur. Komisyonda bölüm ve
atölye şefleri ile bir bölüm öğretmeni bulunur. İhtiyaç duyulması halinde
yeterli sayıda teknisyen ve usta öğretici de görevlendirilebilir. Ancak bunlar
değerlendirmeye katılmazlar.
ÜÇÜNC Ü KISIM Başarının
Değerlendirilmesi, Bitirme Projesi Devam, Devamsızlık, Nakiller
BİRİNCİ BÖLÜM Başarının Değerlendirilmesi Başarının
Değerlendirilmesi
Madde 20- Öğrencinin dönem sonu başarısı, her dersten o döneme ait
uygulamalı sınavlarla, genel çalışma durumu, ürün elde etmesi ve iş hakimiyeti
de dikkate alınarak belirlenir. Dersin özelliğine göre gerekirse yazılı ve
sözlü sınav da yapılabilir. Öğrencinin herhangi bir dersten aldığı birinci ve
ikinci dönem notlarının aritmetik Ortalaması, o dersin yıl sonu notudur. Yıl
sonunda öğrencinin bir dersten başarılı sayılması için o derse ait yıl sonu
notunun en az iki olması gerekir Ders yılı sonunda her dersten başarılı sayılan
öğrenci bir sonraki yıla devam eder. Ders yılı sonunda öğrenci, derslerdeki
başarı durumuna göre sınıfını ya doğrudan geçer, ya da başarısız olduğu
derslerden sorumlu olarak bir sonraki yılda devam eder veya isterse o yıla ait
eğitimini tekrar eder. Öğrencilere, sorumlu oldukları her ders için, iki dönem
sınav hakkı verilir. Sınavların zamanı ve tarihi enstitü müdürlüğünce
belirlenir. Sorumluluk sınavı cumartesi ve pazar günleri ile çalışma saatleri
dışında da yapılabilir. Öğrenciler her ne sebeple olursa olsun sınavına
girmedikleri başarısız derslerin o döneme ait sınav hakkını kullanmış
sayılırlar. Ancak, sınav dönemlerinde yangın, deprem gibi tabii afetler
yüzünden veya ana, baba, kardeş, eş ve çocuklarından birinin ağır hastalığı,
Ölümü gibi önemli sebeplerle tedavi veya ameliyatı gerektiren bir hastalıktan
dolayı sınava giremeyenler bu durumlarını resmi makamlardan alacakları
belgeleri özürlerinin sona erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde enstitü
müdürlüğüne vermeleri durumunda, giremedikleri sınav dönemlerindeki hakları
saklı kalır ve diğer dönemlerde sınava girerler.
Başarının Tespiti
Madde 21- Bölümlerin özelliğine göre, dönem içinde yapılacak
değerlendirmelerin şekli, ikiden aşağı olmamak üzere sayısı ve değerlendirmeye
esas olacak kriterler zümre öğretmenler kurulunca tespit edilir.
Başarının İlânı
Madde 22- Dönem sonlarında, öğrencilerin o döneme ait başarı
durumları enstitüde ilan edilir. Notların Verilmesi
Madde 23- öğrencilerin bir derse ait başarısı; 100 tam puan
üzerinden değerlendirilir. Bir dersin dönem notu o dersten alınan puanların
aritmetik ortalamasına göre takdir edilir ve nota çevrilir. Aritmetik ortalama
alınırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir Yarımdan küçük
kesirler dikkate alınmaz. Puanların not olarak karşılıkları aşağıdaki gibidir.
DERECESİ NOTLAR PUAN PEKİYİ 5 85-100 İYİ 4 70-84 ORTA 3 55-69 GEÇER 2 45-54
GEÇMEZ 1 25-44 ETKİSİZ 0 0-24
Öğretmen Not Defteri
Madde 24- Öğretmen not defteri, enstitü müdürlüğü tarafından temin
ve tasdik edilerek öğretmene verilir, Öğretim yılı boyunca yapılan
değerlendirmeler ve öğrencinin aldığı notlar öğretmen not defterine işlenir
Öğretim yılı içinde çeşitli sebeplerle enstitüden ayrılan öğretmen, not
defterlerini enstitü, müdürlüğüne teslim etmek zorundadır
Staj Çalışmaları
Madde 25- Öğrencilerin, enstitüde eğitimi yapılan alanlarda,
işletmelerde almaları gereken uygulamalı beceri eğitimini, iş yerlerinde
yapmaları esastır a) İş yerlerinde beceri eğitimi gören öğrenciler; 29/1/1987
tarih ve 19356 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Aday Çırak, Çırak ve
İşletmelerde Beceri Eğitimi Gören Öğrencilerin Sigorta İşlemleri Hakkında
Yönetmelik" hükümlerine göre işlem görürler. b) Öğrenciler; atölye ve
uygulamalı derslere ait yapacakları staj çalışmalarında ise 13.1.1979 tarih ve
16518 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Mesleki ve Teknik Ortaöğretim
Kurumları Yönetmeliğinin" "Endüstri ve Iş Yerlerinde Staj"
başlığı altındaki hükümlere tabidirler. c) Eğitim gördüğü alanda, kalfalık veya
ustalık belgesine sahip olan öğrencilerden ış yerlerinde beceri eğitimi ve staj
uygulaması aranmaz.
İKİNCİ BÖLÜM Bitirme Projesi ve Değerlendirme Komisyonu
Bitirme Projesi
Madde 26- Alanı ile ilgili öğretim programındaki temel dersleri
alan öğrenciler, ikinci yılın başından itibaren uygulamaya yönelik bir konuda
araştırma ve inceleme yaparak bitirme projesi hazırlamak zorundadır Yıl içinde
hazırlanan bu projeler komisyona sunulur. Komisyonca bitirme projesi uygun
görülenler bitirme belgesi almaya hak kazanır.
Proje Değerlendirme Komisyonu
Madde 27- Proje değerlendirme komisyonu, enstitü müdürünün
başkanlığında, a) İlgili alanın bölüm veya atölye şefi, b) Bölümün özelliğine
göre teorik ve uygulamalı meslek derslerini okutan iki öğretmen, c) İl esnaf ve
sanatkârlar birliklerince görevlendirilecek ustalık yeterliliğini taşıyan
alanında iki temsilci, ç) Meslek alanına göre il sanayi veya ticaret odası
başkanlığınca görevlendirilecek bir temsilciden, meydana gelir. Bitirme
projesi; elde edilen ürünün veya tasarım modelleri, açıklamaları ile birlikte ve
bir dosya halinde, öğrenciler tarafından proje değerlendirme komisyonuna
sunulur. Komisyon, derslerin kesildiği tarihten itibaren en geç bir hafta
içinde enstitü müdürünün daveti üzerine toplanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Devam-Devamsızlık-Nakiller Devam-Devamsızlık
Madde 28- Öğrenciler enstitüye devam etmek zorundadırlar. a)
Öğrencilerin devam-devamsızlığı ders öğretmenleri tarafından tutulur ve
"Devam Devamsızlık Çizelgesi" ne işlenir (EK-1 ) b) Bir ders yılı
içinde toplam özürsüz olarak 20 gün devam etmeyen öğrenci, başarısı ne olursa
olsun başarısız sayılır ve o yıla ait eğitimini tekrar eder. c) Yurt içinde ve
yurt dışında, tiyatro, spor, müzik, folklor, defile, sergi ve benzeri eğitici
ve kültürel faaliyetlere katılan öğrenciler enstitüye devam edemedikleri süre
içinde izinli sayılırlar. Yurt içindeki faaliyetlere katılan öğrencilere o ilin
millî eğitim müdürlüğünce, yurt dışındaki faaliyetlere katılanlara ise
valilikçe izin verilir Bu izinlerin toplamı ile diğer devamsızlıkların toplamı
devam süresinin yarısını aşamaz. Ancak, uluslararası yurtiçi ve yurtdışı
yarışmalarla, bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin, bu
organizasyonun devamı süresince izinli sayıldıkları süreler, devamsızlık
süresinin hesabında dikkate alınmaz. ç) Enstitüye devam ederken, yangın, deprem
gibi tabii afetler yüzünden veya ana, baba, kardeş gibi yakınlarından birinin
ağır hastalığı, ölümü gibi önemli sebeplerle kendilerine izin verilenler ile
tedavi gerektiren bir hastalıktan dolayı enstitüye özürlü olarak devam edemeyen
öğrencilerle tutuklanıp serbest bırakılan veya tutuklandıktan sonra serbest
bırakılarak yargılanması deva m eden veya beraat eden öğrenciler; (1) Devam süresinin
en az yarısını doldurmuş ve bir dönem notu almış bulunmak, (2) Özürlerin, resmî
bir makamdan, resmî veya özel sağlık kurum veya kuruluşlarından usulüne göre
alınmış bir rapor veya belge ile tespit edilmiş; özür belgesinin, özrün son a
erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde, enstitü müdürlüğüne verilmiş olmak,
şartıyla, deva m süresini dolduran öğrenciler gibi işleme tabi tutulurlar Ancak
; kaza, ölüm, yangın gibi durumlarda 7 günlük sürenin uzatılması, enstitü
müdürlüğünün takdirine bırakılır.
Nakiller
Madde 29 - Enstitüler arasında tasdikname ile nakil yapılabilir.
Nakillerde; öğrencinin devam ettiği meslek alanının bulunması şartının aranması
esastır. Ancak ; meslek alanının bulunmaması halinde, Enstitünün eğitim-öğretim
ortamı, fiziki durumu dikkate alınarak naklen gelen öğrencinin kaydı yapılır
veya öğrencinin isteği doğrultusunda bölüm değişikliğine gidilir. Bu durumlarda
öğrenci ya bölümün okumadığı derslerinden sorumlu tutulur veya bölüme birinci
sınıftan başlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Belgeler ve Defterler Düzenlenecek Belgeler
Madde 30- Enstitüde aşağıdaki belgeler düzenlenir. a) Bitirme
Belgesi; alanı ile ilgili öğretim programından başarılı olan ve bitirme
projesi, proje değerlendirme komisyonunca kabul edilen öğrencilere verilir.
(EK-2) b) Tasdikname ; nakil ve diğer sebeplerle öğretim süresini tamamlamada n
okuldan ayrılan öğrencilere verilir. (EK-3) c) Üretim Atölyesi'nde Çalışma
Belgesi; üretim atölyesindeki çalışmalara katılan Öğrencilere verilir. (EK-4)
ç) öğrenim Belgesi; Eğitim suresince alınan derslerin toplam saatini gösterir.
Mezun olan veya ayrılan öğrencilere verilir (EK-5) d) Bitirme belgesi defteri;
Enstitüde n bitirme belgesi alan öğrencileri n durumun u gösterir. (E K - 6)
Yürütme ve İdare Bölümü
Belgelerin Değerlendirilmesi
Madde 31- Enstitüce verilen
belgeler; aşağıdaki esaslar dahilinde değerlendirilir a) Belgeler, kalfalık ve
ustalık eğilimine geçişte değerlendirilir. Bununla ilgili işlemle r 2/11/1989
tarih v e 2033 0 sayılı Resmi Gazete'de yayımlana n "Çıraklık ve Meslek
Eğitiminde Belge ve Diplomaları Değerlendirme Yönetmeliği " hükümlerin e
gör e yürütülür. b) İlköğretim okulu, ortaokul veya lise mezunu olup olgunlaşma
enstitüsünden bitirme belgesi alanlara örgün eğitim sisteminde alanıyla ilgili
öğretim programını bitirmek istediklerinde, "Meslekî ve Teknik Ortaöğretim
Kurumlan Yönetmeliği" nın değişik 111 'inci maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendi ve değişik 134'üncü madde hükümleri uygulanır. c) Meslek lisesi
mezunu olup, alanında olgunlaşma enstitüsünden bitirme belgesi alanlardan
ustalık için istenen, mesleklerinde an az bir yıl çalışmış olma şartı aranmaz.
Bunlar çıraklık eğitimi uygulama Kapsamında bulunan meslek alanlarından ustalık
belgesi almak istediklerinde, bitirme belgesi doğrudan ustalık belgesi alma
hakkını sağlar.
Bitirme Belgelerinin Tarihi
Madde 32- Bitirme belgelerinin tarihi, bitirme projesinin komisyonca
kabul edildiği tarihtir.
Kullanılacak Evrak
Madde 33 - Enstitüde "Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumlan
Yönetmeliği" nde belirtilen defter, cetvel ve dosyalardan uygun olanlar
tutulur. DÖRDÜNCÜ KISIM Enstitü Personeli, İş ve Tatil Günleri, Diğer Hükümler,
Kaldırılan Hükümler, Yürürlük BİRİNCİ BÖLÜ M
Enstitünün Personel Kadrosu Görevli Personel
Madde 34- Enstitü Personeli, a) Müdür b) Müdür Başyardımcısı c)
Müdür Yardımcısı ç) Bölüm Şefi d) Atölye Şefi e) öğretmen f) Uzman
(Araştırmacı) g) Teknisyen h) Usta öğretici ı) İstatistikçi i) Döner Sermaye
Saymanı j) Döner Sermaye Ambar Memuru k) Memur I) Kütüphane Memuru m) Daktilograf
n) Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni o) Bilgisayar işletmeni ö) Şoför p)
Kaloriferci r) Gece Bekçisi s) Yardımcı Personel ş) Bakanlıkça
görevlendirilecek diğer personelden oluşur
Öğretmenlerin Atanması
Madde 35 - Enstitülere, en az beş
yıl başarılı öğretmenlik yapmış atölye ve meslek dersi öğretmenleri arasından
mülakatla seçilenler atanır. Enstitülerin bronşlara göre öğretmen ihtiyaçları ,
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünce tespit edilir ve her yıl mayıs ayında
ülke genelinde duyurulur.
Duyuruda; a) Hangi enstitülere , hangi
branşlardan kaçar öğretmenin alınacağına , b) Atanacak öğretmenlerde aranacak
niteliklere, c) Başvuru, mülakat ve atama .'ile ilgili takvime yer verilir .
Usulüne uygun olarak başvuran öğretmenler, Kız Teknik Öğretim Genel Müdürünün
başkanlığında oluşturulacak bir komisyonca mülakata alınır . Mülakat komisyonu;
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünden ilgili genel müdür yardımcısı, Personel
Genel Müdürlüğünden bir temsilci, Bakanlıkça enstitülerden seçilecek bir okul
müdürü ile kıdemli üç alan öğretmeninden kurulur. Mülakat sonunda Kız Teknik
Öğretim Genel Müdürlüğünün teklifi üzerine Personel Genel Müdürlüğünce başar ı
sırasın a göre ihtiyaç duyulan sayıda öğretmenin ataması yapılır .
Personelin
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 36 - Enstitü personelinin görev, yetki ve sorumlulukları "Meslekî ve
Teknik Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği" ile ilgili diğer mevzuata göre enstitü müdürlüğünce
belirlenir.
Öğretmen Sayısı
Madde 37 - Enstitüde görevlendirilecek öğretmen sayısı, "Millî
Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumların Standart Kadrolarının Tespitine
Dair Esas ve Usuller" e göre o enstitüde uygulanan eğitim-öğretim
programları da, dikkate alınarak Kız Teknik öğretim Genel Müdürlüğünce
belirlenir. Enstitüye atanan öğretmenler gerektiğinde enstitü müdürü tarafından
atölyelerde görevlendirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İş ve Tatil Günleri Çalışma Takvimi
Madde 38 - Enstitülerin
çalışma takvimi il millî eğitim müdürlüklerince hazırlanır ve valilik onayı ile
yürürlüğe girer.
Çalışma Süresi
Madde 39 - Enstitülerde, mesai saatlerinin dışında da öğretim
yapılabilir. Resmî ve dinî bayram tatilleri dışındaki tatile rastlayan günlerde
(hafta sonu-yarıyıl-yaz tatili) yapılacak çalışmalar için görevli bölüm ve
atölye şefi ile öğretmenlere; İlgili Yıl Bütçe Kanununda yer alan hükümlere
göre fazla mesai ücreti ödenir.
Eğitim-Öğretim Süresi
Madde 40 - Enstitünün öğretim süresi 2 yıldır. Haftada 44 saat
eğitim-öğretim yapılır. Bir ders saati süresi 40 dakikadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler Döner Sermaye Çalışmaları
Madde 41 - Enstitüler, 3423 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı'na Bağlı
Meslekî ve Teknik Öğretim Okulları Döner Sermayesi Hakkında Kanun ve bu Kanuna
dayalı olarak çıkarılan yönetmelik hükümleri dahilinde çalışır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kaldırılan Hükümler Kaldırılan Hükümler
Madde 42-Bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren; 23/11/1962
gün ve11264 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Kız Teknik Öğretim
Olgunlaşma Enstitüleri Yönetmeliği" ile değişiklikleri, yürürlükten
kaldırılmıştır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yürürlük, Yürütme Yürürlük
Madde 43 - Maliye Bakanlığı ile Sayıştay'ın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 44 — Bu Yönetmelik hükümlerim Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Yorumlar
Yorum Gönder