MESLEKİ
EĞİTİM
Bakanlığımız sayfasından Mesleki Eğitim
2023 Vizyonu
Neden
Meslekî Eğitim
Meslekî
ve teknik eğitim sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve
uluslararası meslekî yeterliliğe, meslek ahlâkına ve meslekî değerlere sahip,
yenilikçi, girişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü yetiştirmeyi
amaçlamaktadır. Meslekî ve teknik eğitim ile bireylerin ilgi, yetenek ve
mizaçları doğrultusunda uygun öğrenme fırsatlarının sunulduğu, iş ve meslek
ahlakını merkeze alan yenilikçi, istihdama hazırlayan, iktisadi ve sosyal
sektörlerin ihtiyaçlarına göre geliştirilen ve paydaşlarla iş birliği içinde
sürekli yenilenen bir meslekî ve teknik eğitim sistemi oluşturulması
amaçlanmaktadır.
Eğitim,
ulusal ekonomide gelirin artması yoluyla ekonomik büyümeyi, gelir dağılımının
daha adaletli olmasını ve toplumun iktisadi gelişiminin hızlanmasını
sağlamaktadır. Meslekî ve teknik eğitim, bireysel ve toplumsal açıdan ekonomiye
doğrudan etki etmesi nedeniyle sosyal ve ekonomik yönden ülkenin gelişimini
sağlayacak potansiyele sahiptir. Amoor (2011), meslekî ve teknik eğitimin temel
amacının ülkenin ve bireyin istihdam açısından beklentilerini uyumlu hale
getirmek olduğunu belirtmiştir. Meslekî ve teknik eğitim öğrencileri iyi
vatandaş olarak yetiştirmenin yanı sıra esnek bir yapı içinde ilgi ve
yetenekleri doğrultusunda ortak bir genel kültür verilerek bir üst öğrenime ve
iş hayatına hazırlamayı hedeflemektedir.
Ülkelerin
iktisadi ve sosyal kalkınmasında önemli rol oynayan meslekî ve teknik eğitimde,
bireylere ilgi, yetenek ve mizaçları doğrultusunda mesleğin gerektirdiği
bilgi, beceri, tutum, tavır ve meslek ahlakını kazandırmak son derece
stratejiktir. Meslekî ve teknik eğitimde sektörün iş gücü ihtiyacına cevap
verebilecek niteliğe sahip, gelişen teknolojiye uyum sağlayabilen, paydaşların
planlama ve karar alma süreçlerine etkin katıldığı bir yapının kurulması
amaçlanmaktadır.
2023
hedefleri ile uyumlu bir sistem oluşturulması için meslekî ve teknik eğitime
yönelik var olan toplumsal algıyı değiştirmeyi hedefleyen, öğrencilerin
meslekî ilgi ve yeteneklerini tespit eden ve çocuklar ile ailelerini bu
doğrultuda yönlendiren, akademik ders yoğunluğunun azaltıldığı, meslekî ders
içeriklerinin güncellendiği, öğretmenlerin iş başında eğitim olanaklarının
artırıldığı, ulusal ve uluslararası sektör ve kamu finansal kaynaklarının
kullanımı yoluyla okulların alt yapı ve donanımının hızla değişen ve gelişen
teknolojiyle uyumlu hale getirildiği, mezunlarına istihdamda öncelik sağlayan
ve farklı ücret politikalarının uygulandığı, sektörün meslekî ve teknik eğitim
süreçlerinde daha fazla yer aldığı, sektör liderleri ile iş birliği
imkânlarının artırıldığı, ulusal ve uluslararası düzeyde sektörle iş birliği
protokolleri ve iyi uygulama modeli olabilecek projelerin hayata geçirildiği,
mezunlarının kendi alanlarında yükseköğretime geçişlerini sağlayacak bütünleşik
bir yapının kurulması planlanmaktadır.
Eğitim şart….
Mesleki
Eğitim de şart…kimi zamanlarda…olağan üstü durumlardan geçeriz.
Bazı şeylere
çok ihtiyaç duyarız. Aynı şeylere koca dünya da ihtiyaç duyar.
Kim için, neden,
nasıl, niye…vatan için, millet için, yeniden yeni bir düşünce ile tüm yurda
yayılan bir şekilde
Mesleki
Eğitim şart
Okulda, hastanede,
karargâhta, şehirde, köyde, kasabada eğitim şart… mesleki eğitim de
şart…insanımız eğitime o kadar ihtiyaç duyar ki öğretmenlere sormalı aslında….
İnsanımız
eğitimi sever öğretmeni sever. Çok gördüm ve çok izlenimlerim oldu. Ülkemizin
değişik ve farklı köşelerinde o zor şartlarda çalışan öğretmenler
meslektaşlarımız o zor tabiat şartlarında çalışan zorluklara göğüs geren, bu
memleketin çocukları……öğretmenler….
Niye bu
kadar çok sever bu millet öğretmeni…baş tacı eder…hem
eğitmendir…arkadaşıdır. Anadır. Babadır…kardeştir…
sırdaştır öğretmen….
Öğretmensiz
mesleki eğitim olmaz …zaten….
Mesleki
Eğitim hangi alanlarda nerelerde olmalıdır.
Mesleki
eğitim fakültesi mezunu bir öğretmen olarak bu konudaki değerlendirmeler bu
eğitim dairesinde olacaktır. Diğer
mesleki eğitim alanlarına girmeden
Kadın
eğitimi ile beraber daha önceleri kız teknik öğretimi eğitim programlarının kapsadığı
şekilde olmalıdır. Bizim buradaki görüş ve temennilerimiz bu çerçevede
değerlendirilmelidir.
-çocuk
eğitimi: örneğin çocuk esirgeme kurumlarında, ülkemizde eğitilmiş insana
duyulan ihtiyaçlar bazı zamanlar da ülke gündeminde yer almaktadır. Bu
kurumlarda mesleki eğitim almış, çocuk gelişimi eğitimi almış eğitimli
insanlara yatılı bölge okullarında, bakıma muhtaç çocuk esirgeme kurumlarında
özel eğitim kurumlarında devletimiz tarafından tespit edilmiş ve özel
kurumlarca ücretleri ödenmek üzere bir düzenleme getirilmelidir.
-sağlıklı beslenme:
Yemeğin olduğu yani topluca yemek yenilen her yerde hijyen ve gereken önem
verilmelidir. Ülkemizde bu zamana kadar o kadar çok duyup unuttuğum yemekle
ilgili toplu zehirlenmeler ve hijyen kurallarına uyulmayan hadiseleri unuttuk.
Nerelerde mi okullarda…hastanelerde…kışlalarda…iş yerlerinde…ve daha birçok
yerde kimi durum temizlikle ilgili sorunlar ya da sağlıklı beslenmemekten, dolayı
toplum sağlığını tehdit eden durumlardır. Bu durumlarda kurtulmanın sağlıklı
beslenmenin yerine getirilmesi için, denetim ve eğitimli insanlara ihtiyaç var.
Yani mesleki eğitimi almış insanlara ihtiyacımız var.
-giyim:
dünyada Aralık 2019 cin de başlayan ve birkaç ay sonra da tüm dünya yık etkisi
altına alan bulaşıcı pandemi corana 19 virüsü yaşayan tüm insanlığı etkisi
altına almıştır. Bu virüsle tedavi sürecinde başta sağlık çalışanlarının ve bu
mücadelede kendisini korumak isteyen insanların ihtiyaç duydukları tıbbi
malzemelerin ne kadar çok önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Dünyada insanların en
öncelikle maske – tıbbi önlük – solunum cihazı – ihtiyaçları o kadar çok
hissedildi ki gelişmiş, ülkelerin bile çaresiz kaldıkları görüldü.
Avrupa da
ki salgının etkisi ülkeleri öylesine değişik ve alışılmadık davranışlara itti
ki Almanya diğer Avrupa ülkelerinin ihtiyaç duyduğu tıbbi yardım yapmaktan
kaçındı. Kendi başına hareket etti.
Avrupa da Fransa
da özellikle İtalya ve İspanya da maske ve tıbbi ihtiyaçlar o kadar bir düzeye
geldi ki, sağlık çalışanları kendilerini koruma adına, çöp poşetlerinden
kendilerine bir kıyafet yapmak zorunda kaldılar.
Ülkemiz bu
alanda birçok dünya ülkesine başta Amerika olmak üzere yaklaşık atmış ülkeye
tıbbi yardımda bulunmuştur.
-el
sanatları
Eğitim den uzak kalmış ya da yeterince iyi
eğitim almamış kızlarımız, kadınlarımız ve genç annelerimize ulaşmalıyız.
Yaygın eğitim yolu ile ya da okullarımızın anaokulları ile annelerin de eğitim
alıp el sanatları yapabileceği koşulları hazırlamalıyız. Çocuklar hayatlarının
en değerli eğitim yıllarını annelerinin yanında geçiriyorlar. Eğitimli anneler
çocuklarına çok verimli katkıları olabilir. Okul eğitimine çocuklarını
hazırlayabilirler
…………………………………….
Devam
edecek
Yorumlar
Yorum Gönder