ÖĞRETMENLERİN
HAKLARI
1.
657
Sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda Öğretmenlerin Hakları Öğretmenlik mesleği,
eğitim öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi amacını sağlamaya yönelik bir
meslektir. Öğretmenlik mesleğinin gereklerine uyma zorunluluğu ile birlikte, bu
mesleğin tabi olduğu statüden kaynaklanan haklardan öğretmenlerin
yararlanabileceğini söylemek mümkündür (Atay, 2009). Ülkemizde öğretmenlerin
büyük çoğunluğu kamu okullarında 657 sayılı DMK kapsamında kamu görevlisi
olarak görev yaptığı için, belirtilen kanunla memurlara tanınan haklara
öğretmenlerin de sahip olduğu söylenebilir.
2. DMK’nın “Uygulamayı İsteme Hakkı”
başlığını taşıyan 17. maddesinde “devlet memurları, bu kanun ve bu kanuna
dayanılarak yayınlanan tüzük ve yönetmeliklere göre tayin ve tespit olunup
yürürlükte bulunan hükümlerin kendileri hakuna aynen uygulanmasını istemek
hakkına sahiptirler.” şeklindeki hükmü ile öğretmenlerin de bu haklara sahip
olduğu kabul edilmektedir. DMK’da öğretmenlere sağlanan haklar “mesleki
haklar”, “mali haklar”, “üçüncü kişilere karşı korunma hakları” ve “sosyal
haklar” olmak üzere dört grupta değerlendirilebilir. Aşağıda bu haklar kısaca
açıklanmıştır.
3. a. Mesleki Haklar Memurluk mesleği ile ilgili
olan haklarıdır ve Günday (2011) bu hakları, güvenlik ve hizmet hakkı, ilerleme
ve yükselme (terfi etme) hakkı, statü haklarına halel gelmemek üzere izin
hakları, sendika kurma hakkı, toplu görüşme yapma hakkı ile kamu
kuruluşlarından temin edilen bazı menfaatler şeklinde ifade etmektedir. Bu
ayrıma bir de müracaat, şikâyet ve dava açma hakkı eklenebilir.
4. ●
Güvenlik Hakkı. DMK’da tanınan güvenlik hakkıyla kastedilen, öğretmenlerin
kanunlarda yazılı haller dışında devlet memuru olarak memurluğuna son
verilememesi hakkı ile aylık ve başka haklarının ellerinden alınamamasıdır
(DMK, m. 18).
5. ●
Hizmet Hakkı. Hizmetin öğretmenler için bir ödev olduğu kadar, hak olarak da
değerlendirmesi mümkündür. Buna göre öğretmenler kendi sınıfı olan
eğitim-öğretim sınıfı dışında ve derecesinin altında bir görevde
çalıştırılamazlar.
6. ● İlerleme ve Yükselme (Terfi Etme) Hakkı. Mesleğe, 9.
derecenin, 1. kademesinden başlayan öğretmenlerin diğer memurlar gibi ilerleme
ve yükselme hakları bulunmaktadır. DMK öğretmenlerin terfi hakkından
yararlanabilmesini özel koşullara tabi tutmadığı gibi; yönetimin takdir hakkı
söz konusu olmaksızın (ceza, memurluktan çekilme gibi haller dışında) öğretmene
tanımaktadır. Buna göre tüm terfiler atama tarihine ve toplu onay koşullarına
uygun olarak sırayla yapılır.
7. ● İzin
Hakkı. Öğretmenlik mesleği belli saatlerde okullarda bulunarak yerine
getirilmesi gereken bir meslektir. Buna göre DMK’da memurlara tanınan izin
hakkıyla, öğretmenlerin sahip olduğu izin hakkı farklılaşmaktadır. DMK m. 102
uyarınca, devlet memurlarının yıllık izin süresi, hizmeti bir yıldan 10 yıla
kadar (10 yıl dâhil) olanlar için yirmi gün, hizmeti 10 yıldan fazla olanlar
için 30 gündür. Ancak öğretmenler bu haktan yararlanamazlar. Öğretmenlerin yaz
tatili ve iki öğretim dönemi arasındaki dinlenme tatilleri olduğu için, ayrıca
yıllık izin hakkı onlara tanınmamıştır. Ancak öğretmenlerin DMK m. 103 uyarınca
hastalık ve diğer mazeret izni alma hakları vardır. Buna göre öğretmenlere DMK
m. 105 uyarınca kanser, verem ve akıl hastalığı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç
gösteren hastalığı hâlinde 18 aya kadar, diğer hastalık hâllerinde ise 12 aya
kadar izin verilir. Bu izin verilecek sağlık raporunda lüzum görülmesi şartına
bağlı olmakla birlikte, izin süresince öğretmenin özlük haklarına dokunulamaz.
8. ●
Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı. DMK m. 21’de geçen bu hakkın, hem korunma
hakkı hem de mesleki bir hak olarak ele alınması mümkündür. Çünkü söz konusu
düzenleme, öğretmenlere üstleri veya kurumları tarafından kendilerine uygulanan
yönetsel eylem ve işlemlerden dolayı şikâyet etme ve dava açma hakkını
tanımaktadır. Anayasa’nın, yönetimin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı
yolunun açık olduğunu belirttiği hükmü (m. 125) karşısında, öğretmenler
çalıştıkları kurum olan Milli Eğitim Bakanlığı’na karşı belirtilen hakka zaten
sahiptir. Söz konusu
hüküm, hakkın içeriğini düzenlemektedir
9. . ●
Sendika Kurma, Sendikaya Üye Olma ve Toplu Görüşme Yapma Hakkı. 1997 yılında
657 sayılı DMK’ya eklenen “Devlet memurları, Anayasa’da ve özel kanununda
belirtilen hükümler uyarınca sendikalar ve üst kuruluşlar kurabilir ve bunlara
üye olabilirler.” hükmüyle öğretmenler sendika kurma ve kurulmuş sendikalara
üye olma hakkına sahiptir. Öğretmenlerin sendika kurmaları ve sendikalara üye
olma esasları 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu
(KGSTSK) ile hükme bağlanmıştır.
10. ●
Çekilme Hakkı. DMK’nın 20. maddesi uyarınca öğretmenler memurluktan
çekilebilirler. Çekilme,
öğretmenin tek yanlı irade açıklamasıdır.
11. ● Sınıf Değiştirme Hakkı. DMK’da yer bulan bu
hak, öğretmenlerin eşit derece ve kademeler arasında, memuriyet sınıflarını
değiştirebilmelerine imkân vermiştir (m. 71). Öğretmenler için sınıf değiştirme
hakkının, eğitim ve öğretim hizmetleri sınıfı ile genel yönetim hizmetleri
sınıfları arasında olabileceğine ilişkin Danıştay kararı bulunmaktadır (Ünver
vd., 2005). Bir öğretmen sınıf değiştirmek istediğinde sadece genel yönetim
hizmetleri sınıfında kendine uyan kadro, derece ve kademe bulunması durumunda
sınıf değiştirebilmektedir. b. Mali Haklar DMK’da öğretmenlere tanınan ekonomik
hak ve güvencelerdir. Bu
haklara aşağıda değinilmiştir.
12. ● Aylık (Maaş) ve Ders Görevi Ücreti Hakkı. DMK
m. 89’da “Her derecedeki eğitim ve öğretim kurumları ile üniversite ve akademi
(askeri akademiler dâhil), okul, kurs veya yaygın eğitim yapan kurumlarda ve
benzeri kuruluşlarda öğretmen veya öğretim üyesi bulunmaması halinde
öğretmenlere, öğretim üyelerine veya diğer memurlara veyahut açıktan
atanacaklara ücret ile ek ders görevi verilebilir” denilmekte ve ücretle
okutulacak ders saatlerinin sayısı, ders görevi alacakların nitelikleri ve
diğer hususlar ilgili Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulunun kararı ile”
tespit edileceği belirtilmektedir. DMK’nın 176. maddesinde“DMK’nın 89.
maddesine göre kendilerine ders görevi verilenlere, ders saati başına gündüz
öğretimi için 140, örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yarıyıl ve yaz
tatillerinde, cumartesi ve pazar günleri ile saat 18.00'den sonra başlayan
öğretim faaliyetleri için 150 gösterge rakamının bu Kanun’a göre belirlenen aylık
katsayısı ile çarpımından oluşan miktar üzerinden ek ders ücreti ödenir”
denilmek suretiyle alınacak ek ücretler belirlenmiştir.
13. ●
Yolluk Hakkı. DMK m. 177 uyarınca bir görevin ifası için sürekli veya geçici
olarak görev yerinden ayrılanların yol giderleri ve gündelikleri yolluklar
hakkındaki özel kanun hükümlerine göre ödenir. Burada kastedilen özel kanunlar
Harcırah Kanunu ve Bütçe Kanunudur. Sözleşmeli olarak çalıştırılan
öğretmenlerin yol masrafları ile gündelikleri ise sözleşmelerindeki şartlara göre
ödenir.
14. ●
Eğitim - Öğretim Tazminatı. Eğitim - öğretim tazminatı, eğitim ve öğretim
sınıfına ait bir mali hak olup, DMK m. 152/B’de düzenlenmiştir.
15. ●
Emekli Maaşı ve Emekli İkramiyesi. Emekli maaşı, öğretmenlerin hizmetleri
sonunda, emekli statüsüne girmeleri ile hak ettikleri aylıktır ve emeklilik
kanunlarına ve “Emekli Aylığı ve İkramiyesinin Hesaplanmasında Dikkate Alınacak
Unsurlar”a bağlı olarak hesaplanmaktadır.
16. ● Dul ve Yetim Aylığı Hakkı. Dul ve yetim
aylığı bağlanma şartları 1 Ekim 2008’den önce kamu görevlisi olarak atanan
öğretmenler ve bu tarihten sonra atanıp göreve başlayan öğretmenler için
farklılık arz eder (Sosyal Güvenlik Kurumu, 2016). Buna göre, belirtilen
tarihten önce göreve başlayanlar 5434 Sayılı TC Emekli Sandığı Kanunu uyarınca
dul ve yetim aylığı almaya hak kazanabilirler.
17. ● Yabancı Dil Tazminatı.375 sayılı “657 Sayılı
DMK, 926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu 2802 Sayılı Hâkimler ve
Savcılar Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu, 5434 sayılı TC
Emekli Sandığı Kanunu ile Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması, Devlet Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerine Memuriyet
Taban Aylığı ve Kıdem Aylığı ile Ek Tazminat Ödenmesi Hakkında Kanunun Hükmünde
Kararname”nin 2. maddesi uyarınca aylıklarını 657 sayılı DMK hükümlerine göre
almakta olan personelden, (kadro karşılık gösterilmek suretiyle sözleşmeli
olarak çalışan personel dâhil) Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel
Başkanlığınca müştereken belirlenen dillerden yine bu iki kurum tarafından
tespit olunan esas ve usuller çerçevesinde yapılan yabancı dil seviye tespiti
sonunda her bir dil için 11 Nisan 1997 tarihli Başbakan onayı ile hazırlanan
“Yabancı Dil Tazminatı Miktarlarının Tespitine İlişkin Esaslar”a göre belli
düzeyler (A, B, C) için belli oranlar belirlenmiştir. c. Korunma Hakları
Öğretmenlerin görevlerini yerine getirirken korunmalarını sağlamak için onlara
güvenceler tanıyan haklardır. Korunma hakları kapsamında isnat ve iftiralara
karşı korunma hakkı ve özlük dosyası hakkı üzerinde durulacaktır.
18. ●
İsnat ve İftiralara Karşı Korunma Hakkı. DMK’nın “İsnat ve İftiralara Karşı
Koruma” başlığını taşıyan 25. maddesi uyarınca, öğretmenler hakkındaki “İhbar
ve şikâyetler, garaz veya mücerret hakaret için, uydurma bir suç isnadı suretiyle
yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın tabi olduğu kanuni işlem sonucunda bu
isnat sabit olmadığı takdirde, merkezde öğretmenin en büyük amirinin, illerde
valilerin, isnatta bulunanlar hakkında kamu davası açılmasını Cumhuriyet
Savcılığı’ndan istenmesi mümkündür”. Bu hüküm sayesinde öğretmen asılsız iftira
ve şikâyetlere karşı kamu gücüyle korunmaktadır.
19. ●
Özlük Dosyası Hakkı. 2011yılında 6111 sayılı Kanun’la yapılan değişiklik
uyarınca, sicil raporu uygulamasına son verilmiş ve öğretmenlerin, Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası esas alınarak kurumlarınca tutulacak personel bilgi
sistemine kayıt olması düzenlenmiştir. Buna göre her öğretmen için bir özlük
dosyası tutulur. d. Sosyal Haklar Öğretmenlerin sosyal yaşamdaki ihtiyaçlarını
karşılayan ve düzenleyen hak ve güvenceler öğretmenlerin sosyal haklarını
oluşturmaktadır. Sosyal haklar arasında emeklilik hakkı, hastalık ve analık
sigortası, aile yardımı ödeneği, yeniden işe alıştırma, sosyal tesis
ihtiyaçları, konut kredisi ve konut, ölüm yardımı ödeneği, tedavi yardımı ve
cenaze giderleri sayılabilir:
20. ●
Emeklilik Hakkı. DMK m. 187’de öğretmenlerin emeklilik ve malûllük hallerinde
kendilerinin, ölümleri halinde dul ve yetimlerinin sahip bulundukları hakların
emeklilik kanunlarıyla düzenleneceği belirtilmiştir. Buna göre 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile“Çalışma yaşamları
boyunca ülkemizin gelişimine büyük katkısı olan emeklilerimizin, emeklilik
haklarını en iyi şekilde kullanabilmeleri, sosyal devletin önde gelen görevleri
arasındadır. Söz konusu görevleri yerine getirmek amacıyla öncelikle tüm
bireylere eşit kapsam ve kalitede sosyal güvenlik hizmeti verilen bir yapının
oluşturulması için hazırlanan norm ve standart birliği sağlanmıştır.” (SGK,
2016).
21. ● Hastalık ve Analık Sigortası Hakkı. DMK’nun
188. maddesi uyarınca hastalık, analık ve görevden doğan kaza ile mesleki
hastalıkları için ve eşleri ile bakmakla yükümlü oldukları anne, baba ve
çocuklarının hastalık ve annelik hallerinde öğretmenlere gerekli sosyal sigorta
yardımları sağlanır.
22. ● Aile Yardımı Ödeneği Hakkı. Evli
öğretmenlere aile yardımı ödeneği verileceği DMK m. 202’de düzenlenmiştir. Buna
göre, öğretmenin her ne şekilde olursa olsun menfaat karşılığı çalışmayan veya
herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan aylık almayan eşi için ve
çocuklarından her biri için ayrı ayrı olmak üzere aile yardımı ödeneği
verilmektedir. Bu hak aynı zamanda dul ve çocukları olan öğretmenlere de
verilmiştir (m. 202/f.3).
23. ●
Konut Kredisi ve Konut Edinme Hakkı. DMK’nın 192. maddesi uyarınca, 10 ve daha
üzeri hizmet yılını dolduran öğretmenler Toplu Konut Fonu’ndan özel şartlarla
ve öncelikli olarak konut kredisi alabilirler. Bu şartlar Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı’nca yürütülecek bir yönetmelikle belirlenir. Ayrıca DMK’nın 193.
maddesi uyarınca, öğretmenlerin lüzum ve zaruret görülen yerlerle kiralık konut
ihtiyaçları, İmar ve İskân Bakanlığı’nca tespit edilerek Bakanlar Kurulu’nca
onanacak programlar gereğince, genel ve katma bütçelere her yıl konulacak
ödeneklerle tesis edilecek fondan karşılanır.
24. ●
Doğum Yardımı Ödeneği Hakkı. DMK’nın 207. maddesinde düzenlenen doğum yardımı
ödeneğine ilişkin düzenleme 2015 yılında mülga olmuştur. Bu düzenleme yerine
633 sayılı KHK’da şu hüküm getirilmiştir: “Türk vatandaşlarına, canlı doğan
birinci çocuğu için 300 TL, ikinci çocuğu için 400 TL, üçüncü ve sonraki
çocukları için 600 TL doğum yardımı yapılır. Bu yardım Türk vatandaşı olan anne
veya babaya, her ikisi de Türk vatandaşı ise anneye yapılır. Doğum yardımı,
Bakanlıkça belirlenen zorunlu hâllerde babaya ödenebilir. Doğum yardımı
ödenmesinde ‘Kimlik Paylaşımı Sistemi’nde yer alan nüfus kayıtları esas alınır.
Bu kapsamda yapılan ödemeler, Bakanlık bütçesine bu amaçla konulan ödenekten
karşılanır. Bu fıkrada belirtilen tutarları artırmaya Bakanlık ile Maliye
Bakanlığı müştereken yetkilidir.” Ancak söz konusu düzenleme uyarınca kamu
kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen personele, doğum yardımı ödeneği veya
başka bir ad altında aynı amaçla ilgili mevzuatta öngörülen ödemeler yapılmaz.
25. ● Ölüm
Yardımı Ödeneği Hakkı. DMK’nın 208. maddesi uyarınca, öğretmenlere eşi veya
çocuklarının ölümü durumunda en yüksek devlet memuru aylığı (Başbakanlık
müsteşarı aylığı) tutarında ve öğretmenin kendisinin ölümü durumunda önceden
belirttiği bir kişi varsa ona, yoksa ailesine en yüksek devlet memuru aylığının
iki katı tutarında ölüm yardımı ödeneği verilmektedir. Bu ödenek de hiçbir
vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ve ödeme emri aranmaksızın saymanlarca
derhal ödenir. Bu
yardım borç için haciz edilemez.
26. ● Tedavi Yardımı ve Cenaze Giderlerin
Karşılanması Hakkı. DMK’nın tedavi yardımlarını düzenleyen 209. maddesi 2006
yılına mülga edilmiştir. Ancak “Devlet Memurlarının Tedavi Yardımı ve Cenaze
Giderleri Yönetmeliği” yürürlüktedir. Söz konusu Yönetmeliğin 3. maddesi
uyarınca yurtiçinde, öğretmen, öğretmenin herhangi bir şekilde sağlık
yardımından yararlanamayan eşi, öğretmenin bakmakla yükümlü olduğu ve herhangi
bir şekilde sağlık yardımından yararlanamayan anne, babası, öğretmenin aile
yardımı ödeneğine hak kazanan çocukları bu Yönetmelik kapsamındaki haklardan
yararlanabilir.
27. 2.
Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuatında Öğretmenlerin Hakları Milli Eğitim Temel
Kanunu’nda öğretmene tanınan haklar eğitim alma hakkı, kariyer hakkı,
öğretmenlerin hizmet içi yetiştirilmesi hakkı, yurt içi ve yurt dışı yetişme
imkânları ve konut hakkıdır. Aşağıda
bu haklar ile ilgili kısa bilgiler verilecektir.
28. a. Eğitim Alma Hakkı METK öğretmenlik
mesleğinin özel bir ihtisas alanı olduğunu belirtikten sonra, öğretmenlik
niteliklerinin kazanılabilmesi için, hangi öğretim kademesinde olursa olsun,
öğretmen adaylarının yükseköğrenim görmelerinin sağlanmasını esas kılmıştır. Buna
göre bu eğitim öğretmenlerin lisans öncesi, lisans ve lisansüstü seviyelerde
yatay ve dikey geçişlere de imkân verecek biçimde düzenlenir (m.43). Buna
öğretmenlerin “eğitim alma hakkı” denilebilir. Ayrıca öğretmenlerin daha üst
öğrenimlerini sağlamak için hizmet içi eğitim faaliyetleri (kurs, seminer vb.)
düzenlenir; bu öğrenimleri için gerekirse yurt içi ve yurt dışı yetişme
imkânlarından yararlandırılır (m. 48–49).
29. b. Kariyer Hakkı METK’nın 43. maddesinin
ilerleyen fıkralarında “Kariyer Basamakları” ile ilgili genel açıklamalara yer
vermiştir. Buna göre, m. 43/f.4 uyarınca öğretmenlik mesleği; adaylık
döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak üzere üç kariyer
basamağına ayrılmaktadır. Öğretmenlerin MEB tarafından kendilerine özel olarak
verilmiş “Kariyer Hakkı”nın olduğu söylenebilir.
30. c.
Hizmet İçinde Yetiştirilme Hakkı METK’nın 48. maddesi uyarınca öğretmenlerin
daha üst öğrenim görmelerini sağlamak üzere yaz ve akşam okulları açılır veya
hizmet içinde yetiştirilmeleri amacıyla kurslar ve seminerler düzenlenir. Öğretmenlerin bu seminerlerden
yararlanma hakları vardır.
31. d. Yurt İçi ve Yurt Dışında Yetiştirilme Hakkı
METK’nın 49. maddesi uyarınca, yurt içinde ve dışında daha üst öğrenim yapmak
veya bilgi, görgü ve ihtisaslarını arttırmak isteyen öğretmenlerin aylıklı veya
aylıksız izinli sayılmaları sağlanır. Ancak öğretmenlerin bu haktan
yararlanabilmeleri için, milli eğitimin ihtiyaçları gözönünde bulundurularak
şartlar belirlenebilir. Söz konusu şartlar Yönetmelik ile belirlenir.
Öğretmenlerin yurt dışında yetiştirilmek üzere görevlendirilmeleri, MEB’in
ilgili birimleri tarafından “Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek
Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik” uyarınca yapılmaktadır.
32. e. Konut Hakkı METK’nın 50. Maddesinde
(DMK’dan farklı olarak) sadece öğretmenlere tanınmış konut hakkından söz
edilmektedir. Söz konusu konut hakkı, MEB tarafından gerekli görülen yerlerde,
özellikle mahrumiyet bölgelerinde görevli öğretmenlere konut sağlanması
şeklinde gerçekleşir. Söz konusu konutlar, okul binaları ile birlikte planlanır
ve yapılır.
Yorumlar
Yorum Gönder