PAZIRIK
KURGANI
PAZIRIK HALISI
sosyal medyada yer alan ve bir çok kere uzmanlarca araştırılmış ve yazılmış, farklı yorumlar katılmış Türk Kültür Sanat Tarihinin de izlerini taşıyan PAZIRIK KURGANI ve onunla isimlendirilen ve dünyanın ilk halısı olarak kabul
edilen PAZIRIK HALISI dır. Bu konuyla ilgili birçok yazı kaleme alınmış aynı
düşünce tarzı ve yaklaşımla yorumlanmıştır. Bu yorumlar genelde PAZIRIK HALISI gün
yüzüne çıktığı an ve zamanlarda yorumlanmıştır. Bu çok doğaldır normal
karşılanır. Fakat aradan geçen zaman ve araştırmaların sonucuna bakılmaz ilk
yorumlandığı biçimde kalır gider. Aslında araştırma yapanlar birçok fırsat ve
imkanları kullanarak yürütülen çalışmaların sonunda elde edilen bulguları kendi
düzen ve sunuşlarıyla müzelerinde sergilerler.
Ama biz Türklere düşen önemli görevler vardır. Bilgi edinme,
araştırma yapma gibi elbette her kes kendince yapabileceği bir şeyler vardır.
Pazırık kurganı: Türk kültür ve sanat tarihinin ilk
bilinen gün yüzüne çıkarılmış eserleridir. Pazarık halısı olarak adlandırılan
halı da Türklerin ve Türk dünyasının da en önemli ve öncelikli sanat
eserlerindendir. Teknik olarak yapılışı, desen özelliği, kompozisyon, renk,
düğüm özelliği ve birçok özelliği içinde barındıran nadide ve değerli bir
eserdir. Bu eserin tarihi süreci ve eseri meydana getiren toplumunun gelişmişlik
durumu inceleyenlere birçok veriler sunmaktadır. İnsanlığın gelişen teknik
birikimleriyle eserin karbon yaşı belirlenmiştir.
Pazırık
Kurganı
- Rus arkeolog Rudenko İkinci Dünya
Savaşından sonra güney Sibirya bölgesinde belirlenen kurganlarda araştırmalara
başlamış ve birçok araştırmalar yapılmış pazırık kurganında bu şekilde gün
yüzüne çıkarılmıştır. Rus, İran, Hindistan, Çin gibi eski medeni toplumlarla
etkileşim halinde bulunduğu tespitine varılmıştır.
- Güney Sibirya’da, Altay Dağları
eteklerinde bulunan bu kurganda birçok eser bulunmakta. Altın-gümüş değişik
eşyalar bulunmuştur.
- Leningrad Ermitaj Müzesinde
sergilenmektedir.
- M.Ö. 5. yy. Da tahmin edilen ve
karbon testi ile de belirlenen bu eserler de Göktürkçe yazılmış eserler üzerine
işlenmiştir.
- Çok gizli olarak sürdürülen ve
sonraları müzede sergilenmeleri ile açığa çıkarılmış. Bir garip ve gizli
pazırık kurganı
- Öncelikle Şah Rıza Pehlevi (İran)
tarafından büyük merak uyandırmış kendi kültürlerine ait olduğuna ısrarcı bir
şekilde uğraş verdiği eserlerin incelenmesinde İsrailli arkeolog ve
dilbilimcilerin (???) ve uzun zamana varan incelemeler sonucunda gerçek
gizlenememiştir.
- Günümüz teknolojisiyle Sanat eserleri
arkeolojik kazılardan çıkan bir his bir eser ve eşya karbon tekniği ile birlikte
saklanamayan bir gerçektir. Bir olgudur.
- Bu eserlerin yerleşik bir kültür
özelliği taşıdığını Türklerin göçebe olarak yaşayan bir toplum olduğu
zannedilen şehir kültürü olmadan meydana getirilemeyeceğinin iddiasıdır.
Aslında… Bu ülkeler Türklerin şehirleşmiş büyük bir medeniyet kurmuş ve o
medeniyetin eserleri olduğunu ortaya koymuştur. Güç kuvveti ve yaşadığı
coğrafyanın dışında birçok yerlerden eşya teknik belge ve ilişkiler içinde
gelişerek böylesine ürünler ortaya koymuşlardır.
-
Türk ilmiği ile kök boyama özelliği pazarık halısının en önemli teknik
olgularıdır.
Bu
bilgiler ışığında birçok sorular ve merak edilen hususlar akla geliyor:
- Çok gizli ve saklı yürütülmüş Türki Cumhuriyetlerin
(SSCB) dağılmadan önceki yapılan arkeolojik konuların talan edildiği 50’li
yıllardan 30 yıl sonra sergilenmesiyle açığa çıkarılmıştır.
Çok
gizli ve saklı durum bize göredir.
- Bu kazıların yapılmasına imkân veren
durum coğrafi oluşumlar sonunda buzulların erimesi sonucu oluşumlar sonucu kazı
imkânı vermesidir.
Biz
Türkler bu tespitleri ve bunun sonuçlarını bilmiyoruz. Sergilenen ürünlere
bakarak söyleyebiliyoruz. Tahminler ise bu bölgenin güney Sibirya bölgesinin
çok eski yüzyıllarda yerleşim bölgesi olduğundan birçok kurganın olduğu
birçoğunda kazı yapılıp bir kültür talanı gerçekleştiğidir.
Kontrolsüz olarak çıkan eserlerin
dünyanın birçok yerinde sergilenmesi sonucu bu veriler ve değerlendirmeler
yapılmaktadır.
Türklerin
kültür coğrafyası ve bu büyük alan o kadar geniş ki insanın aklında çok sorular
var cevabını merak ettiği.
- Ülkemizde çok değerli akademisyen ve
sanat tarihçi ve araştırmacı hocalarımız ve ilim adamlarının çoğunlukla kendi
imkân ve kabiliyetlerince yapmış oldukları çalışmaları iftiharla ve saygıyla
takip ediyorum.
- İlk okuduğunuzda bir anlam
veremiyorsunuz. Bu bölgede çıkan eserlerin Amerika ve Avrupa’da ve dünyanın
birçok yerinde sergilendiğini nasıl çıktığını yerden uzak yerlerde sunum
yapıldığını
- Bununla beraber özel koleksiyoncular ve
özel ilgisi olan güç ve enerji sahibi insanların elinde olması ve birçok eserin
gizlide kalması gibi
- Daha birçok sorular… akılda takılı
kalıyor.
- Emperyalist anlayış… kültür kapma
yarışları
- Güç kudreti toplama büyüklenme işi
gibi
- Sorularınızı ve gerçeği bir kenara
bırakıp bizim için önemli olan olgu Geleneksel Sanatlar Anadolu Sanatları, Türk
Kültür Sanat tarihi anlayışı ve sunumu kullanılan estetik form biçim renk vb.
birçok olgunun tarihsel süreçten geçerek gelirken yaşadığı serüvenidir.
- Türkler yazıya geçerken damgalar,
yüklenen anlamlar, gelişen formu bir (ses ile damga) üstün grafiksel anlatım ve
(fonetiği) sessel derinliği ise Göktürkçe yazım kuralları öncesinde ise runik
yazı özelliği ile kazanarak ileriye taşımıştır. Türk grafik sanatının
başlangıcıdır ve de insanlığın ortak kültür yazı tarihinin en önemli temel
unsurlarıdır.,
Yorumlar
Yorum Gönder